چکیده:
ایستگاههای آتش نشانی به عنوان مکانی جهت استقرار و انتظار خودروهای آتش نشانی و امداد، از جمله مراکز مهم و حیاتی خدمات رسانی در شهرها هستند که نقش مهمی در تامین ایمنی و آسایش شهروندان و توسعه اقتصادی شهرها ایفا می نمایند و مامورین بایستی در اسرع وقت و بدون مواجه شدن با موانع و محدودیتهای محیط شهری از یک طرف و با ایجاد حداقل آثار منفی بر روی زندگی ساکنان شهر از طرف دیگر به محل حادثه رسیده و اقدامات اطفاء حریق و یا امداد را به انجام رسانند. طبق منحنی استاندارد زمان-درجه حرارت هنگام بروز آتش سوزی، چنانچه در ٥ دقیقه اول وقوع آتش سوزی نتوان در محل حادثه حضور یافت و به خاموش کردن آتش اقدام نمود، آتش از کنترل خارج میگردد و پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت. بر این اساس، فاصله زمانی ٣ تا ٥ دقیقه برای اجرای عملیات نجات حریق (زمان بین شروع آتش سوزی تا شروع عملیات آتش نشانی) عامل مهم و مطلوبی برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار میباشد. هدف از انجام این پژوهش، استفاده از منابع عملیاتی با نحوه استفاده از تجهیزات داخل ایستگاه آتش نشانی و به حداقل رساندن زمان رسیدن به محل حادثه از طریق مدیریت تماسهای ارجاعی مردم به مرکز ١٢٥ آتش نشانی است. به طوریکه تا حد ممکن بر حسب حساسیت و ضرورت ارائه خدمات تماسهای ارجاعی به نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی بدون پاسخ نماند.
Fire stations, as a place to place and wait for fire trucks and relief vehicles, are among the
important and vital service centers in cities that play an important role in ensuring the
safety and comfort of citizens and economic development of cities. Without facing the
obstacles and limitations of the urban environment on the one hand and by creating the
least negative effects on the lives of the city's residents on the other hand, they reach the
scene of the accident and take measures to extinguish the fire or rescue. According to the
standard time-temperature curve in the event of a fire, if the fire fails to be present at the
scene in the first 5 minutes and the fire is extinguished, the fire will get out of control and
will have dire consequences. Accordingly, a time interval of 2 to 5 minutes for fire rescue
operations (the time between the start of the fire and the start of the firefighting operation)
is an important and desirable factor to prevent adverse consequences. The purpose of this
study is to use operational resources on how to use the equipment inside the fire station
and minimize the time to reach the scene of the accident by managing people's referral
calls to the fire department. As far as possible, the referral calls to the nearest fire station
did not go unanswered due to the sensitivity and necessity of providing services.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل شبيه سازي ايستگاه هاي آتش نشاني جهت بهينه نمودن منابع عملياتي (مطالعه موردي سازمان آتش نشاني قزوين ) 2 علي نعمتيفرد١، محرم اسدي تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/١١/٠٢ تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٤/٠٥ چکيده ايستگاه هاي آتش نشاني به عنوان مکاني جهت استقرار و انتظار خودروهاي آتش نشاني و امداد، از جمله مراکز مهم و حياتي خدمات رساني در شهرها هستند که نقش مهمي در تأمين ايمني و آسايش شهروندان و توسعه اقتصادي شهرها ايفا مينمايند و مأمورين بايستي در اسرع وقت و بدون مواجه شدن با موانع و محدوديت هاي محيط شهري از يک طرف و با ايجاد حداقل آثار منفي بر روي زندگي ساکنان شهر از طرف ديگر به محل حادثه رسيده و اقدامات اطفاء حريق و يا امداد را به انجام رسانند.
Provide a model for simulating fire stations to optimize operational resources(Case study of Qazvin Fire Department) Ali Nemati Fard, Muharram Asadi Abstract: Fire stations, as a place to place and wait for fire trucks and relief vehicles, are among the important and vital service centers in cities that play an important role in ensuring the safety and comfort of citizens and economic development of cities.
The purpose of this study is to use operational resources on how to use the equipment inside the fire station and minimize the time to reach the scene of the accident by managing people's referral calls to the fire department.
Keywords: firefighting, simulation, station equipment, fire rescue operations.