چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری و تعهد به مدرسه کودکان کار بود. این پژوهش از لحاظ هدف، جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ اجرا و شیوه گردآوری دادهها، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی کودکان کار شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بود. که از بین جامعه هدف براساس نوع پژوهش، تعداد 30 کودک کار با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند، سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) قرار داده شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه احساس تعهد به مدرسه بیرو و اختلالات رفتاری راتر استفاده شد. کودکان گروه آزمایشی، در هشت جلسه 45 دقیقهای در دوره آموزش مهارتهای زندگی به صورت حضوری، شرکت داده شدند. پس از انجام برنامه مداخلهای نتایج حاصل از دو گروه آزمایش و کنترل با یکدیگر مقایسه شدند. جهت آزمون فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی منجر به کاهش مشکلات رفتاری کودکان کار شده است؛ همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارت اجتماعی باعث میشود احساس تعهد به مدرسه در بین کودکان کار افزایش پیدا کند.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که آموزش مهارت هاي اجتماعي منجر به کاهش مشکلات رفتاري کودکان کار شده است ؛ همچنين نتايج نشان داد که آموزش مهارت اجتماعي باعث مي شود احساس تعهد به مدرسه در بين کودکان کار افزايش پيدا کند.
آموزش مهارت هاي اجتماعي يکي از تکنيک هايي است که براي بهبود مشکلات رفتاري کودکان استفاده مي شود.
با توجه به مباحث مطرح شده هدف اصلي پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر کاهش مشکلات رفتاري و بهبود تعهد به مدرسه در بين کودکان کار شهر تهران است .
بنابراين ، اين مطالعه با هدف اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر کاهش مشکلات رفتاري و بهبود تعهد به مدرسه در بين کودکان کار شهر تهران را از طريق يک برنامه ميداني برجسته مي کند.
نتايج همچنين نشان داد که آموزش مهارت هاي اجتماعي تعهد به مدرسه کودکان کار را افزايش مي دهد.
در نهايت باتوجه به نتايج به دست آمده ، مي توانيم تأييد کنيم که با مهارت هاي اجتماعي بر کاهش مشکلات رفتاري و بهبود تعهد به مدرسه در بين کودکان کار شهر تهران موثر است .
همچنين با توجه به اينکه اين مطالعه فقط بر روي کودکان کار انجام شده است ، توصيه مي شود تأثير مهارت هاي اجتماعي را بر ساير متغيرهاي اجتماعي مانند سازگاري اجتماعي و تحصيلي مورد بررسي قرار دهند.
Child labour, sex and mental health outcomes amongst adolescent refugees.
The effects of education system on to the child labour: an evaluation from the social work perspective.
Promoting school connectedness: Evidence from the national longitudinal study of adolescent health.