چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر عوامل موثر در بهبود مدیریت کلاس درس از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان سرعین در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد. از لحاظ هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ نوع روش، هم بستگی میباشد. از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، روش تحقیق از نوع میدانی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان و مدیر آموزگاران مقطع ابتدایی شهرستان سرعین به تعداد 104 نفر تشکیل میدهند. برای تعیین حجم نمونه معلمان از جدول مورگان و به تعداد 86 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیر موردپژوهش از پرسشنامه بهبود مدیریت کلاسی ذوالفقاری (1379) استفاده شد. دادهها با نرم افزار spss تحلیل شد. برای تحلیل فرضیهها از آزمون t تک نمونهای و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که نتیجه آزمون t برای سوال پژوهشی تعیین وضعیت متغیر از وضعیت مطلوبی برخوردار بود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین داشتن طرح درس و بهبود مدیریت کلاسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که بین راهبردهای تدریس و بهبود مدیریت کلاسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که بین ایجاد انگیزش و بهبود مدیریت کلاسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که بین ارزشیابی و بهبود مدیریت کلاسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
The purpose of this research is to investigate the effect of effective factors in improving classroom management from the perspective of elementary school teachers in Sarein city in the academic year of 2021-2022. In terms of the purpose, the current research depends on the type of application and the type of method. In terms of information gathering method, the research method is field type. The statistical population of the current research consists of all the teachers and principals of the elementary level of Sarein city, numbering 104 people. In order to determine the sample size, 86 teachers were randomly selected from Morgan's table. Zulfiqari classroom management improvement questionnaire (1996) was used to measure the research variable. The data was analyzed with spss software. One-sample t-test and Spearman's correlation test were used to analyze the hypotheses. The findings of the research showed that the result of the t-test for the research question of determining the status of the variable was favorable. Research findings show that there is a positive and significant relationship between having a lesson plan and improving classroom management (p<0.01, r=0.819). Also, the research findings showed that there is a positive and significant relationship between teaching strategies and improving classroom management (p<0.01, r=0.922). Also, the findings of the research showed that there is a positive and significant relationship between creating motivation and improving classroom management (p<0.01, r=0.945). Also, the research findings showed that there is a positive and significant relationship between evaluation and improvement of classroom management (p<0.01, r=0.885).