چکیده:
آموزش قرآن، از اهداف مهمی است که در آموزش و پرورش کشور مورد توجه استپایهی اول ابتدایی تا پایان دورهی دبیرستان، کتابهای درسی قرآن )9 کتاب(، پیامهایآسمانی )8 کتاب( و معارف اسالمی )۳ کتاب(، سه عنوان درسی هستند که برایآموزش قرآن و معارف اسالمی اختصاصیافتهاند. علیرغم زمان و محتوای قابلتوجهدروس قرآن، اهداف موردنظر در آموزش قرآن حاصل نشده است و بیشتر دانشآموزانّط کافیّی به روخوانی قرآن تسلپس از گرفتن دیپلم، با قرآن آشنایی الزم را نداشته و حتندارند. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با هدف آسیبشناسی آموزش قرآن درکتابهای درسی به دنبال پاسخ به این سؤال است که آسیبهای اجتماعی و عواملعدم توفیق در امر آموزش قرآن در آموزشوپرورش کدام است؟ نتایج پژوهش حاکی ازآن است که این ناکامی زاییدهی چهار عامل: .1 ساختارهای نادرست حاکم بر آموزشّت الزم، عدم تناسب با سنقرآن؛ .2 محتوای آموزشی نامناسب از قبیل عدم جامعیدانشآموز، طوالنی بودن زمان آموزش، عدم برخورداری محتوا از سیر منطقی و ... .3روشهای آموزشی نامناسب و ناکارآمد با مراحل رشد و تکامل دانشآموزان .4 استفادهاز مربیان ناکارآمد و غیرتخصصی، بر این اساس محتوا و روشهای جدید، علمی ومناسب که میتوانند الگوی مناسبی برای تدوین محتوای کتب قرآن و معارف اسلامی باشند شناسایی و بعنوان راهکارهایی برای اموزش بهتر قرآن معرفی شده استّ
Teaching the Quran is one of the important goals that is considered in the country's education. From the first grade of elementary school to the end of high school, the textbooks of the Quran (9 books), heavenly messages (8 books) and Islamic education (3 books) are three textbooks that are dedicated to teaching the Quran and Islamic education. have found Despite the considerable time and content of the Quran lessons, the desired goals in teaching the Quran have not been achieved and most of the students do not have the necessary familiarity with the Quran after receiving their diplomas and do not even have enough control over reciting the Quran. This research, with the descriptive analytical method and with the aim of studying the problems of teaching the Quran in textbooks, seeks to answer the question, what are the social harms and factors of failure in the teaching of the Quran in education? The results of the research indicate that this failure is the result of four factors: 1. Incorrect structures governing the teaching of the Quran; 2. Inappropriate educational content, such as the lack of necessary comprehensiveness, lack of appropriateness with the age of the student, long training time, lack of logical course of content, etc. 3. Inappropriate and ineffective educational methods with stages of knowledge growth and development. Students 4. The use of inefficient and non-specialized instructors, based on this new, scientific and appropriate content and methods, which can be a suitable model for compiling the content of Quran books and Islamic teachings; It has been identified and introduced as ways to teach the Quran better.