چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه نظام آموزشی و تربیتی یک دانشگاه تربیتی بر پایه مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد. این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نوع، جزو پژوهشهای کمّی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه مسئولان، مربیها، استادها، و همچنین همه دانشجوهای دانشکدهها و مراکز آموزشی زیر نظر دانشگاه تربیتی هستند. پردازش اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نیز با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شکل گرفت. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 325 نفر بدست آمد. پایایی پژوهش با استفاده از آلفای کرونباخ و اعتبار آن صوری بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در نظام آموزشی و تربیتی، بحث مسئولیتپذیری اجتماعی وجود دارد که به ترتیب مسئولیتپذیری در درون و بیرون دانشگاه در قالب نقش گزینش و جذب، نقش ضوابط و مقررات، نقش فراگیران، نقش اساتید و روشها و... مطالعه شد و اولویتهای هر کدام از این موارد در زمینه توفیق و نبود آن نیز مشخص گردید.
The purpose of the present research is to study the educational and upbringing system of a training university based on social responsibility. In terms of purpose, this research is practical and it is quantitative research conducted through a survey study. A researcher made questionnaire was used to perform this research and the statistical population included all the officials, instructors, professors, and students of the faculties and educational centers under the supervision of training universities. Data processing was done by SPSS and the results analysis was conducted using descriptive and inferential statistics. The sample size was measured to be 325 by Cochran formula. Cronbach alpha showed that the research has face validity. The results revealed that in the educational and upbringing system, there is the discussion of social responsibility. In this research, responsibility inside and outside university was studied in terms of the role of some items such as choosing and hiring the staff, rules and regulations, learners, professors, and methods and also their priority in terms of success and lack of success was determined.
خلاصه ماشینی:
سؤال فرعي اول : نقش جذب و گزينش دانشجويان بدو ورود در نظام آموزشي و تربيتي دانشگاه تربيتي بر پايه مسئوليت پذيري اجتماعي (همکاري، مشارکت هاي اجتماعي، احترام گذاشتن به ديگران اعم از مسئولين مافوق ، همکاران ، دوستان ، اعضاي خانواده و مردم ) چگونه است ؟ براي پاسخ به اين سؤال با توجه به نرمال بودن توزيع داده ها از آزمون پارامتريک t تکنمونه اي استفاده گرديد.
سؤال فرعي دوم : نقش ضوابط و مقررات و نظامات حاکم ، در نظام آموزشي و تربيتي دانشگاه تربيتي بر پايه مسئوليت پذيري اجتماعي(همکاري، مشارکت هاي اجتماعي، احترام گذاشتن به ديگران اعم از مسئولين مافوق ، همکاران ، دوستان ، اعضاي خانواده و مردم ) چگونه است ؟ جدول شماره ٧.
سؤال فرعي سوم : نقش فراگيران در نظام آموزشي و تربيتي دانشگاه تربيتي بر پايه مسئوليت پذيري اجتماعي (همکاري، مشارکت هاي اجتماعي، احترام گذاشتن به ديگران اعم از مسئولين مافوق ، همکاران ، دوستان ، اعضاي خانواده و مردم ) چگونه است ؟ جدول شماره ٨.
نتايج آزمون t تک نمونه اي جهت بررسي سؤال فرعي سوم )به تصویرصفحه رجوع شود) مطالعه نظام آموزشي و تربيتي يک دانشگاه نتايج جدول شماره (۸)، نشان مي دهد که با توجه به مقادير آماره هاي t و سطوح معناداري به دست آمده ، همه گويه ها به جز گويه ۶ (همکاري با مردم ناشناس و ديگر هموطن ها) سطوح معناداري کم تر از ۰٫۰۵ دارند و ميانگين هاي گويه ها همگي کم تر از ميانگين فرضي جامعه (۳) است .