خلاصه ماشینی:
(4) دیگر مبنای مهم اسلام در باب جایگاه زن، اشتراک و تساوی زن و مرد در نظام رشد و تکامل بر پایة ایمان و عمل و کوشش و اجر متناسب است که در متون دینی بسیاری بازگو شده است؛ مانند: «...
؛(5) و «وَ مَن يَعمَل مِنَ الصَّالِحاتِ مِن ذَكَرٍ أَو أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لايُظْلَمُونَ نَقيراً: و اگر کسی اعمال صالح انجام بدهد؛ چه مرد یا زن، درحالیکه مؤمن است، پس، آنان وارد بهشت شده و اندکی ظلم نمیشوند؛(6) «مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَكَرٍ أَو أُنْثى وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ماكانُوا يَعمَلُونَ: اگر کسی عمل صالح کند؛ چه مرد یا زن، درحالیکه مؤمن است، پس، حتماً او را به زندگانی پاکی زنده [و از مراتب بالاتر حیات برخوردار] میگردانیم و قطعاً آنها را به اجرشان به بهتر از آنچه میکردند پاداش میدهیم؛(7) بر اساس همینگونه مبانی، از منظر قرآنکریم، زنان هم مثل مردان به مراتب بالای ایمانی و عقلی راه دارند؛ چنانکه به وصف «اولوالألباب» و در زمرة صاحبان خرد عمیق بدانها خطاب شده است؛»(8) همچنین، همانطورکه در تعالیم دینی از لسان مبارک پیامبر اکرم(ص) در مورد مردان نقل شده است: «الْجَنَّةُ تَحتَ ظِلَالِ السُّيُوفِ: بهشت، زیر سایههای شمشیرها [و جهاد] است؛(9) دربارة زنان نیز منقول است: «الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَاتِ؛ بهشت، زیر پاهای مادران است؛(10) در اینجا تنها میتوان به چند مثال عینی از زنان رشدیافته و به مقامهای والای معنوی اشاره کرد؛ مانند حضرت مریم و آسیه همسر فرعون که چنان مراتب صعودی را پیمودند که الگو و ضربالمثلی برای مؤمنان گشتند؛ «تحریم:11-12».