چکیده:
قتل در فراش در جایی است که زوج، همسر خود را در حال زنا با اجنبی ببیند و مرتکب قتل یکی از آن دو یا هر دو شود. اصل اوّلی در فقه و حقوق موضوعه این است که اجرای مجازات بر دیگری از طریق مراجعه به محاکم صالحه و توسّط حاکم باشد اما در این مورد، استثناء وجود دارد؛ یعنی قانونگذار در موضوع قتل در فراش، این اختیار را به زوج داده تا در صورت مشاهده زوجه خود با اجنبی که در حال زنا باشند بدون تحقیق از جوانب موضوع و بدون مراجعه به حاکم، آنها را به قتل برساند. دلیل اصلی این مقرّره روایات است. به نظر می رسد از بازخوانی این روایات بر می آید که در تمامی موارد، نوعی تحقیق از موضوع لازم بوده و لسان واقعی روایات، ناظر به لزوم مراجعه زوج قبل از اجرای حکم به حاکم می باشد؛ مضافاً این که این ادّعا با ادله اجتهادی از قبیل لزوم استیفای حدود توسّط امام یا حاکم ، لزوم احراز اکراه و اجبار زوجه یا اجنبی، تکلّف در اثبات این موضوع و ارائه چهار شاهد عادل، اصل عدم استحقاق قتل برای اجنبی، مشروط بودن جواز قتل و سوء استفاده از این حکم نیز معاضدت می شود. این پژوهش با دیدگاهی انتقادی نسبت به نظریه مشهور، از طریق بازخوانی روایات و ادله اجتهادی، به اثبات لزوم مراجعه به حاکم در موضوع قتل در فراش پرداخته است.
Murder in bed is when a couple sees their wife committing adultery with a stranger and the couple commits the murder of one or both of them. The first principle in jurisprudence and subject law is that the execution of the punishment on another person is by referring to competent courts and by the ruler, but there is an exception in this case, that is, the legislator has given this authority to the husband in the case of murder in bed, if the wife is seen He should kill strangers who are committing adultery without investigating the aspects of the matter and without referring to the ruler. The main reason for this provision is hadiths. It seems from rereading these narrations, it appears that in all cases; Some kind of research is necessary and the actual language of the narrations refers to the need for the couple to refer to the ruler before the execution of the sentence. In addition, this claim is based on ijtihad evidence such as the necessity of establishing limits by the imam or the ruler, the necessity of verifying the reluctance and coercion of the wife or the stranger, the task of proving this issue and presenting four just witnesses, the principle that killing a stranger is not justified, the conditionality of the permission to kill and abuse This ruling also helps you. This research, with a critical view of the famous theory, has proved the necessity of referring to the ruler in the issue of murder in bed through rereading the traditions and evidence of ijtihad.
خلاصه ماشینی:
اصل اولي در فقه و حقوق موضوعه اين است که اجراي مجازات بر ديگري از طريق مراجعه به محاکم صالحه و توسط حاکم باشد اما در اين مورد، استثناء وجود دارد؛ يعني قانونگذار در موضوع قتل در فراش ، اين اختيار را به زوج داده تا در صورت مشاهده زوجه خود با اجنبي که در حال زنا باشند بدون تحقيق از جوانب موضوع و بدون مراجعه به حاکم ، آنها را به قتل برساند.
٢- برخي دلالت اين روايت بر جواز قتل زاني را واضح نمي دانند و معتقدند که شايد مراد از ظاهر روايت اين است که اگر زوج ، زاني را به قتل رساند بايد چهار شاهد اقامه نمايد و اگر بدون وجود چهار شاهد اقدام به کشتن زاني نمايد از حدود الهي تعدي نموده است ؛زيرا کشتن زاني مشروط به وجود اين چهار شاهد بوده است (فاضل هندي، ١٤١٦: ٤٨٧/١٠)؛ البته مي توان گفت که اين شرط به لحاظ ظاهر و حفظ جان زوج معتبر است ، زيرا اگر اين قضه به حاکم برسد (يعني اولياي زاني مقتول نزد حاکم اقامه دعوا نمايند) و زوج نياز به اثبات اين موضوع داشته باشد که زاني را در حال زنا با همسر خود ديده است بايد چهار شاهد ارائه نمايد وگرنه به خاطر اقرار زوج به قتل زاني، بدون اثبات وجود زنا، محکوم به قصاص مي شود و اگر اين جهت ظاهر، مراد نباشد هيچ اشکالي در قتل زاني توسط زوج وجود ندارد؛ يعني از نظر شارع ، فعل قبيحي مرتکب نشده است (موسوي گلپايگاني، ١٤١٢: ٤٩٠/١).