چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سیاستهای تأمین مالی و سرمایه انسانی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و نوآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.روش: در راستای تحقق اهداف پژوهش پنج فرضیه تدوین شده است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون خطی چندمتغیره و دادههای ترکیبی استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش شامل 102 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است که براساس روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و طی سالهای 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند.یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که مسئولیت اجتماعی دارای ارتباط منفی و معنادار با نوآوری شرکت است. همچنین مسئولیت اجتماعی بر سرمایه انسانی تأثیر منفی و معناداری دارد. پس، براساس یافتههای مبتنی بر رگرسیون چندمتغیره، نقش میانجی سرمایه انسانی بین مسئولیت اجتماعی و نوآوری شرکت تأیید میشود. همچنین، نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی اثر معناداری بر سیاست تأمین مالی ندارد. از اینرو، متغیر سیاست تأمین مالی رابطۀ بین مسئولیت اجتماعی و نوآوری شرکت را میانجیگری نمیکند. شرکتها باید در فعالیتهای نوآورانه و مسئولیت اجتماعی سرمایهگذاری کنند تا مشروعیت کسب کرده و به انتظارات ذینفعان مختلف پاسخ دهند.نتیجهگیری: شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی را به طور فعال انجام میدهند، دسترسی بیشتری به اعتبار دارند و شرایط بدهی بهتری به دست میآورند. شرکتهایی که به سمت فعالیتهای مسئولیت اجتماعی گرایش دارند، به دلایل مختلف نوآوری بیشتری در محصولات و فرآیندها ایجاد میکنند. شرکتها با اجرای فعالیتهای مسئولیت اجتماعی از انگیزه، مشارکت و تعهد منابع انسانی حمایت میکنند تا نوآوری در شرکت افزایش یابد.
Purpose: The main purpose of the present research is to study the intervening role of financing and human capital policies on the correlation between social responsibility and innovation of corporations accepted in Tehran Stock Exchange.Method: Five hypotheses were introduced in line with the research objectives. Multiple linear regression and mixed data were used to test the research hypotheses. The statistical sample consisted of 102 corporations accepted in Tehran Stock Exchange that were chosen by convenient sampling during the years 2013 to 2020.Finding: The results indicated that there is a significantly negative relation between corporate social responsibility and corporate innovation. Furthermore, social responsibility has a significantly negative effect on human capital. Thus, according to the results of multiple regression, the intervening role of human capital between corporate social responsibility and innovation is confirmed. Moreover, the results showed that social responsibility has no significant impact on financing policy. Therefore, the variable of financing policy does not intervene in the relation between corporate social responsibility and innovation. Companies should invest in innovative activities and social responsibility to gain legitimacy and respond to different expectancy of beneficiaries.Conclusion: Corporates that fulfill their social responsibility actively, have more access to credit and gain better debt conditions. Companies which have a tendency towards social responsibility activities, bring more innovation in their products and procedures due to different reasons. By performing social responsibility activities, they support motivation, participation, and commitment of human resources in order to increase corporate innovation.