چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع و چالشهای فراروی تعلیم و تربیت جنسی در بعد ارزشهای فرهنگی از دیدگاه معلمان مدارس دولتی دخترانه ابتدایی ناحیه یک اصفهان در سال تحصیلی 1395-1394 انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مدارس دخترانه ناحیه یک در پایه دوم به تعداد 139 نفر تشکیل دادند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران از این میان تعداد 102 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد و انتخاب گردید. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه 38 گویه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط پاسخگویان و متخصصان موضوعی مورد تایید قرار گرفت و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی تایید شد. پایایی آن توسط ضریب الفای کرونباخ (0.82) تایید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی (انحراف معیار، فراوانی) و استنباطی (آزمون تی، آزمون فریدمن، تحلیل واریانس و تحلیل عاملی) انجام گرفت. یافته ها نشان عوامل ارزشهای فرهنگی از جمله: تعارض بین ارزشهای سنتی و مدرن، ناهمسانی ارزشهای دانش آموزان از نظر تنوع قومیتی و فرهنگی، ارزشهای مردسالارانه غالب، برداشتهای غیرمعقول و منطقی از آموزههای دینی، کاهش حساسیت نسبت به ارزشهای اسلامی، تصورات قالبی و کلیشهای درباره مسایل جنسیتی، قالبی بودن نقشهای جنسیتی (انتظاراتی که جامعه از زنان و مردان دارد)، تفاوت در ارزش گذاری مسائل جنسی و تغییر در ارزشهای فرهنگی به عنوان موانع و چالشهای تربیت جنسی کودکان قلمداد میگردد. نتایج کلی پژوهش نشان داد ارزشهای فرهنگی یکی از مهمترین موانع آموزش جنسی کودکان در سطح اجتماع می باشد.
The present study was conducted with the aim of investigating the obstacles and challenges
facing sex education in terms of cultural values from the perspective of the teachers of girls'
primary public schools in the first district of Isfahan in the academic year of 2014-2015. The
statistical population of this research was made up of all the teachers of girls' schools in
district one in the second grade, numbering 139 people. The random sampling method was
cluster. Using Cochran's sample size formula, among these, 102 people were estimated and
selected as the sample size. The data collection tool was a 38-item researcher-made
questionnaire, whose formal and content validity was confirmed by the respondents and
subject experts, and its construct validity was confirmed using factor analysis. Its reliability
was confirmed by Cronbach's alpha coefficient (0.82). Data analysis was done at two
descriptive levels (standard deviation, frequency) and inferential (t-test, Friedman test,
analysis of variance and factor analysis). The findings show the factors of cultural values,
including: conflict between traditional and modern values, heterogeneity of students' values in
terms of ethnic and cultural diversity, dominant patriarchal values, unreasonable and logical
perceptions of religious teachings, reduced sensitivity to Islamic values, stereotypical ideas
Regarding gender issues, the formality of gender roles (the society's expectations of men and
women), the difference in valuing sexual issues, and the change in cultural values are
considered as obstacles and challenges of children's sexual education. The general results of
the research showed that cultural values are one of the most important obstacles to the sexual
education of children at the community level.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان عوامل ارزشهای فرهنگی از جمله: تعارض بین ارزشهای سنتی و مدرن، ناهمسانی ارزشهای دانش آموزان از نظر تنوع قومیتی و فرهنگی، ارزشهای مردسالارانه غالب، برداشتهای غیرمعقول و منطقی از آموزههای دینی، کاهش حساسیت نسبت به ارزشهای اسلامی، تصورات قالبی و کلیشهای درباره مسایل جنسیتی، قالبی بودن نقشهای جنسیتی (انتظاراتی که جامعه از زنان و مردان دارد)، تفاوت در ارزش گذاری مسائل جنسی و تغییر در ارزشهای فرهنگی به عنوان موانع و چالشهای تربیت جنسی کودکان قلمداد میگردد.
همچنین با بررسی پژوهش ها در داخل و خارج در راستای موضوع مشخص شد که تاکنون پژوهشي جامع در مورد موانع و چالشهای فراروی تعلیم و تربیت جنسی در بعد ارزشهای فرهنگی از دیدگاه معلمان صورت نگرفته است و صرفاً موضوعاتی نسبتاً نزدیک در این حوزه انجام شده از جمله اینکه: ابراهيمي هرستاني، مهرام و لياقت دار (1394) در پژوهشی با عنوان واکاوي برنامه درسي مغفول براي تربيت جنسي دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي تحصيلي نشان دادند در مقايسه وضع موجود و وضع مطلوب بسياري از قلمروهاي موضوعي براي تربيت جنسي دانش آموزان مورد غفلت واقع شده است.
دادن اطلاعات -Young -Anastasia, Ioanna -Yu -John, Jessica -Jian, Jia‐Ling -Joan غلط و بی ربط، برخوردهای تحقیرکننده و خشونت آمیز در جواب سؤالات جنسی کودکان، تمسخر و سرزنش کودک همگی از جمله رفتاری است که نه تنها اعتماد به نفس کودکان را تخریب میکند و آسیبهای جدی به شخصیت آنها در بزرگسالی میزند، بلکه روابط کودک را با خانواده برای کل زندگیاش تیره و تار کرده و حس اعتماد و اطمینان وی به والدین برای همیشه سلب میشود.