چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فضیلت سازمانی با شادمانی سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان دشتستان صورت گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 784 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان دشتستان بود که از طریق نمونه گیری طبقه ای نسبتی تعداد 258 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) و شادکامی آرگیل و همکاران (1989) بود. یافته ها نشان داد که بین متغیر فضیلت سازمانی با متغیر شادمانی سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. به علاوه بین هر یک از مؤلفههای فضیلت سازمانی شامل خوشبینی، اعتماد، همدردی، بخشش و انسجام با شادمانی رابطه مثبت وجود دارد. نتیجه گیری کلی پژوهش نشان داد که با تقویت فضیلت سازمانی در بین معلمان مدارس ابتدایی می توان به افزایش شادمانی سازمانی آنان در مدارس کمک فراوانی نمود.
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between
organizational virtue and organizational happiness of elementary school teachers in
Dashtestan. The research method was applied in terms of purpose and descriptive in terms of
correlational data collection. The statistical population of the present study was 784 primary
school teachers of Dashtestan city, 258 of whom were selected through proportional stratified
sampling. The data collection tool in this research was the organizational virtue
questionnaires of Cameron et al. (2004) and Shadkami Argyle et al. (1989). The findings
showed that there is a positive and significant relationship between the variable of
organizational virtue and the variable of organizational happiness. In addition, there is a
positive relationship between each of the components of organizational virtue, including
optimism, trust, sympathy, forgiveness, and cohesion with happiness. The general conclusion
of the research showed that by strengthening organizational virtue among primary school
teachers, it is possible to greatly help to increase their organizational happiness in schools.
خلاصه ماشینی:
شادکامی، در بر گیرنده ی چند مفهوم ذهنی مثل؛ شادمانی، خشنودی، لذت و خوشایندی - Organizational virtue -Fehr - Shryack -Organizational happiness است، اما به معنای خوش بینی بی پایه وخودفریبی، انکار واقعیت ها و ندیدن مشکلات خود و دیگران نیست.
شادکامی، نوعی ارزشیابی است، که فرد از خود و زندگی به عمل می آورد و مواردی از قبیل رضایت از زندگی، هیجان و خلق مثبت، فقدان افسردگی و اضطراب را شامل می شود و جنبه های مختلف آن نیز به شکل شناخت ها و عواطف 3 o"/>o"/>، 201 > همچنین با بررسی پژوهش ها در داخل و خارج در راستای موضوع مشخص شد که تاکنون پژوهشي جامع در مورد بررسی رابطه بین فضیلت سازمانی با شادمانی سازمانی معلمان صورت نگرفته است و صرفاً موضوعاتی نسبتاً نزدیک در این حوزه انجام شده از جمله اینکه: کریمی (1398)، نفتی (1397)، کوچک زایی (1396)، هشترودی علمداری (1395)، پابرجا (1395)، آذریسنگلی (1394)، مشبکی اصفهانی (139 4 n"/>n"/> (20 5 r"/>r"/> (2019)، م 6 n"/>n"/> (2018) 7 o"/>o"/> (201 8 u"/>u"/> (20 9 o"/>o"/> (2011 10 s"/>s"/> (2006) بر رابطه بین فضیلت سازمانی با شادمانی سازمانی معلمان اذعان نموده > در بحث اهمیت و ضرورت پژوهش می بایست بیان نمود که از نظر پژوهشگران مختلف، فضیلت داراي مزایاي فردي و سازمانی بسیاري است.
با افزایش این سرمایه از طریق سازمان ها ج -Ludwigs, Henning & Arends - Caprara - Luo -Ihlen -Fehr - Mahipalan -DeAraújo -Ugwu -Rego -Saks نیز از مواهب فضیلت که همانا ایجاد جو اعتماد و اطمینان عمومی است بهره مند خواهد شد (اقتدارى، 1398).