چکیده:
امروزه تصادفات رانندگی به یکی ازمعضلات مهم کشورهای درحال توسعه در بخش حمل و نقل واقتصاد تبدیل شده است و از این رو درسالهای اخیرتحقیقات قابل توجهی درسراسر دنیا برای پیشبینیتعداد، شدتواخیراً احتمالوقوع تصادف(ریسک) انجامشدهاست. پرخودروترین کشورها بیش ازنیم قرن فرصت داشتهاند، بیاموزندکه چگونه ازعهده افزایش خودروها برآیند، درحالی که کشورهای درحالتوسعه فرصتکمیداشتند. دراین راستا دردانشگاهها ومراکزپژوهشی کشورهای توسعه یافته، تحقیقات وسیع و دامنه داری در خصوص علت تصادفات و راههای پیشگیری از آنها انجام یافته است ولی نکته اساسی آن است که نمی توان نتایج، یافته ها و راهکارهای دیگر کشورها درزمینه چگونگی کاهشتصادفات را بصورت مستقیم و بدون تغییر، در کشورهای دیگر اجرا نمود. بهبودوضعیتایمنیراهها نیازمند انجام مطالعاتی است که مبنای آنها ارائه مدلهایی با استفاده از پارامترهای تأثیرگذار در تصادفات نظیر ویژگی های هندسی، حجم ترافیک، عوامل انسانی و... میباشد. روشهای مدلسازی هم در قالب مدلهای آماری و فرا ابتکاری تشریح شده و در نهایت20 مدل داخلی و خارجی بر اساس متغیرهای بکار رفته و متدولوژی مورد استفاده در سه دستهی: تعداد، شدت و احتمال خطر تصادف (ریسک) تفکیک شده است و بر همیناساس، مؤثرترین متغیرهای مسبب تصادفات شناسایی شده تا براساس آنها و با توجه به بودجه های اندک ایمنی تخصیص داده شده، نسبت به رفع مشکلات اولویت بندی صورت گیرد.
Nowadays driving accidents have become one of the major problems of developing countries in the transportation and economics section, and thus a considerable amount of research has been carried out in recent years to predict the number, intensity and risk of accidents taking place. The countries with the highest number of vehicles had half a century time to learn how to deal with the increasing number of automobiles, while developing nations had little time for this matter. In this context, at the universities and research centers in developing countries, extensive research has been carried out concerning the causes of accidents and solutions to preventing them, but the main point is that it is not possible to implement the results, findings and guidelines of other countries without making the necessary changes. The improvement in the road system requires research based on proposed models using effective parameters in accidents such as trigonometric characteristics, the traffic rate, anthropogenic factors, etc.. Modeling methods in the form of both statistical and innovative models have been described and a total number of 20 domestic and international models were distinguished based on number, intensity, and accident risk, and accordingly the most effective variables causing accidents were identified in order to be able to solve the problems based on their priority and dependent on the insufficient budget allocated to the cause.
خلاصه ماشینی:
روش های مدل سازی هم در قالب مدل های آماری و فرا ابتکاری تشـریح شـده و در نهایـت ٢٠ مدل داخلی و خارجی بر اساس متغیرهای بکار رفته و متدولوژی مورد استفاده در سه دسته ی: تعـداد، شـدت و احتمـال خطر تصادف (ریسک ) تفکیک شده است و بر همین اساس ، مـؤثرترین متغیرهـای مسـبب تصـادفات شناسـایی شـده تـا براساس آنها و با توجه به بودجه های اندک ایمنی تخصیص داده شده ، نسبت به رفع مشکلات اولویت بندی صورت گیرد.
متغیرهـای در نظر گرفته شده در اکثریت مدل ها شامل موارد زیر می باشد: * حجم ترافیک * خصوصیات هندسی راه * خصوصیات وسیله نقلیه * سرعت * خصوصیات راننده * وضعیت روسازی * طول قطعه مورد مطالعه * دسترسی ها * زمان وقوع تصادف * وضعیت آب و هوا * نحوه برخورد * میزان تردد وسایل نقلیه سنگین * وضعیت روشنایی * شرایط ایمنی حاشیه راه )به تصویرصفحه رجوع شود)شکل ١:میزان تکرار پارامترهای تصادفات در مدل های تصادفات داخلی و خارجی با توجه به شکل ١ تکرار پارامترهای مدل های داخلی و خارجی متغیرهای حجم ترافیک و شرایط هندسـی راه بیشـترین تأثیر را در تعداد و شدت تصادفات دارند که نکته قابل توجه در آن ، این اسـت کـه بـا توجـه بـه تفـاوت میـان برخـی از فاکتورهای موثر در تعداد و شدت تصادفات ، در هر دو این مدل ها این دو عامل به صورت مشترک بالاترین میزان تکرار را داشته اند.