چکیده:
یکی از مباحث مهمی که امروزه در کشورهای در حال توسعهء از جمله کشورمان مورد توجه قرار می گیردء مسئله رفع نقاط
حادثه خیز محورها می باشدکه همه ساله بودجه های هنگفتی برای انجام این کار اختصاص داده می شود. در کشورمان سامانه
علمی و مهندسی خاصی برای اولویت بندی این نقاط وجود ندارد و تنها با تکیه بر بازدید های چشمی» نقاطی را که باید اصلاح شود
اولویت بندی می گردد. در این مطالعه سعی شده تا با استفاده از الگوریتم های فراکاوشی و تلفیق آن با مسئله اولویت بندی» مدلی
ارائه گردد که از آن بتوان برای اولویت بندی تعداد زیادی از نقاط حادثه خیز استفاده نمود. یکی از مهم ترین این الگوریتم هاء
الگوریتم بهینه سازی جامعه مورچه ها است که اولین الگوریتم پیشنهاد شده بر مبنای آن» روش سیستم مورچه می باشد. در طول
سالیان اخیر برای عملکرد بهتر این روش و کاهش معایب آن ( از جمله پدیده ی هم گرایی نابه هنگام مسئله)» الگوریتم اصلی و پایه
ی جامعه مورچه ها اصلاح و الگوریتم های جدیدی بر مبنای آن تعریف شده است. یکی از این الگوریتم ها که در این مطالعه استفاده
شده است » الگوریتم سیستم مورچه های بیشینه-کمینه است. در این مطالعه, مسئله در دو حالت یک ساله و پنج ساله بررسی شده و
در هر حالت» اولویت بندی نقاط برای سه رویکرد در نظر گرفته شده است. هر رویکرد» تابع هدف و قید های مخصوص به خودبوده
که عبارتند از: 1) حداکثرسازی کاهش تصادفات 2) حداقل سازی بودجه کلی اصلاح 3) حداقل سازی زمان اصلاح. هم چنین برای
مدل سازی و حل مسئله» نرم افزار مخصوص اولویت بندی نقاط حادثه خیز تهیه شده و پیشنهاد می گردد با استفاده از داده
هایی که از مطالعه ی موردی نقاط حادثه خیز استان آذربایجان غربی به دست آمده» نرم افزار پیشنهادی مورد آزمایش قرارگرفته و
نتایج اولویت بندی این نرم افزار در حالات و رویکرد های مذکور بررسی می گردد.
Today, one of important argues that in developed countries as our country paid attention is problem of
axis event-rise point's removal which all years for performance of this action appropriate enormous
budgets. in our country, science and special engineering order isn’t for preference of these points
and only by rely on visual reviews, points that should reform ,become preference. In this study, tried
to by forward seek and its composing by preference problem gave model that can use of it for
preference of number of event-rise points. One of the main important these algorithms, is ants
community best algorithm that first suggestion algorithm on it is ants system method. During recent
years for better performance of this method and decrease of its faults (as problem sudden convergence
phenomenon) , reformed main algorithm and base of ants' community and new algorithms defined on
it. One of these algorithms that used in this study is maximum- least ants' systems algorithm. In this
study, problem studied in 2 cases of one and five years and in every case point's preference
considered for 3 performances. Every performance was aim function and special presses to self that
consists of (1) making maximum of accidents decrease (2) making minimum inform total budget (3)
making minimum inform time. Also for modeling and problem solve, provided and suggested best
special software of event-rise points. By data got case of study of province west Azerbaijan event-rise
points, suggestion software put case of the experiment and best results of this software study in cases
and mentioned performance.
خلاصه ماشینی:
اولویت بندی بهینه نقاط حادثه خیز با استفاده از الگوریتم مورچه بیشینه ـ کمینه چکیده یکـی از مباحث مهمی که امروزه در کشورهای در حال توسعه ، از جمله کشورمان مورد توجه قرار می گیرد، مسئله رفع نقاط حادثه خیز محورها می باشدکه همه ساله بودجه های هنگفتی برای انجام این کار اختصاص داده می شود.
در سال های اخی، موضوع نقاط حادثه خیز که شامل تعریف و شناسایی، اولویت بندی و رفع می شود، به عنوان یکی از راه کارهای ارتقاء بهبود سطح ایمنی شبکه جاده ای مورد توجه کارشناسان و بـرنـامه ریزان قرار گرفته است ، فلـذا همـه ساله در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ، بودجه های کلانی صرف نگهداری شبکه راه های آن کشور می شود تا بخشی از این بودجه ها برای تعمیر و مرمت راه های زمینی، اعم از: اصلاح روسازی ، هندسی و ترافیکی صرف شود.
Accident point weightage در چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران ، کلانتری و همکاران با در نظر گرفتن ٥ مقطع از محور کرج ـ چـالوس و با استفاده از برنامه ریزی پویا و با توجه به محدودیت های بودجه ، روشی را برای اولویت بندی نقاط حادثه خیز ارائه دادند که بر مبنای آن مسئله به این شکل تعریف شد، تعیین تخصیص بهینه بودجه به نقاط حادثه خیز، به طوری که هزینه کل رفع نقاط ، کمینه گردد.
) به تصویرصفحه رجوع شود) شکل (١): نحوه هم گرایی تابع هدف به ازای ٢٠٠ بار تکرار در حالت ١ رویکرد دوم : حداقل سازی کل بودجه اصلاح در این رویکرد، مقادیر حداقل و حداکثر درصد کاهش تصادفات مورد انتظار کارفرما و حداکثر زمان لازم برای عملیات اصلاح که باید صرف شود مطابق جدول (٥) می باشد.