چکیده:
درسال های اخیر گردشگری به عنوان صنعتی پویاء تاثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی» اجتماعی
و فرهنگی جوامع گذاشته است در این راستاء سنجش میزان رضایت مندی گردشگران از امکانات
موجود در سواحل می تواندء به عنوان راهکاری جهت تخصیص بهینه امکانات با توجه به اولویت
نیازهای مورد درخواست گردشگران برای استفاده از قابلیت ها وپتانسیل های بالای سواحل خزر در
جذب گردشگر مطرح شود .این مقاله بر اساس یافته ها ونتایج بررسی های میدانی از تسهیلات موجود
در سواحل خزر تهیه شده است. در این تحقیق ضمن شناخت ویژگی های گردشگران میزان رضایت
مندی آن ها از امکانات وخدمات گردشگری ارزیایی شده و پیشنهاداتی جهت تخصیص بهینه
اعتبارات برای افزایش رضایت مندی آن ها ارائه گردیده است. روش تحقیق این مقاله به صورت
(ترکیبی، پیمایشی ، هم بستگی و اسنادی) بوده و از ابزار پرسش نامه به روش تصادفی ساده جهت جمع
آوری اطلاعات استفاده شده است.نتایج نشان دهنده این است که بعضی از مکان های گردشگری در
سواحل در برخی موارد فاقد برخی امکانات وتسهیلات لازم برای جلب رضایت گردشگران بوده و در
اکثر مواردء امکانات ارائه شده مطابق با اولویت های مورد در خواست گردشگران جهت دهی نشده
است. سیاست گذاری بر اساس یافته های این تحقیق، موجب افزایش میزان رضایت مندی گردشگران
از سواحل خواهد شد.
In recent years, tourism as a dynamic industry had many effects on the
economical, social and cultural status of the societies. To this end, gauging the
tourists' satisfaction rate from the facilities on the beach can be considered as
a strategy to an optimized allocation of the facilities with regard to the
priority of the beach users' needs in order to use the high capacity and
potential of the Caspian coast for tourist attraction. This study is based on the
results of a field research of the existing facilities in the Caspian coast. In this
study, by discovering the beach users' characteristics, their satisfaction rate of
the services and facilities are evaluated and suggestions to an optimized
budget allocation for increasing the beach users' satisfaction are presented.
The method of the investigation is a combination of cross-sectional survey
study and correlation study. A questionnaire was used randomly to collect
data. The results indicate that tourist sites on the coast in some cases lack the
facilities and equipment required for beach users' satisfaction. In most of the
cases, the provided facilities are not directed towards the priority of the
beach users' needs. Policy making based on the findings of this study would
lead to an increase in the beach users' satisfaction of the coastal areas.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری ناحیه ساحلی خزر از دید گردشگران ؛ مط العه موردی:شهرستان چالوس چکیده درسال های اخیر گردشگری به عنوان صنعتی پویا، تأثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع گذاشته است در این راستا، سنجش میزان رضایت مندی گردشگران از امکانات موجود در سواحل می تواند، به عنوان راهکاری جهت تخصیص بهینه امکانات با توجه به اولویت نیازهای مورد درخواست گردشگران برای استفاده از قابلیت ها وپتانسیل های بالای سواحل خزر در جذب گردشگر مطرح شود .
با توجه به موقعیت راهبردی چالوس و وضعیت ارتباطی آن با تهران و جاده های مواصلاتی دیگر و نزدیکی فضایی دریا و جنگل در این منطقه و همچنین وجود تله کابین نمک آب رود و جاذبه ها و توان های محیطی موجود در منطقه ، این سوال اساسی مطرح می شود که رضایت مندی گردشگران به عنوان مهم ترین عامل در توسعه ی صنعت توریسم و مهم ترین شاخص جهت ارزیابی نیازهای مدیریتی در منطقه مورد مطالعه که به عنوان یکی از کانون های مهم گردشگری شمال کشور محسوب می گردد چگونه است ؟ ضرورت تحقیق با توجه به افزایش گردشگران در مناطق ساحلی ، تأمین امکانات ، تأسیسات وارائه خدمات در این مناطق الزامی است .
با توجه به مطالب فوق سوال زیر مطرح می گردد:از چه روشی می توان صنعت گردشگری را در سواحل خزر توسعه داد واین منطقه را به یکی از بخش های اقتصادی و پر در آمد تبدیل نمود؟ برای رسیدن به پاسخ سوال فوق ، شناخت امکانات ،کاستی ها،انتظارات گردشگران و میزان رضایت مندی آنان و برنامه ریزی متناسب با شرایط اجتماعی،طبیعی و فرهنگی ضرورت دارد.