چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل افزایش سن ازدواج جوانان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور بهشهر بوده است.روش این تحقیق، توصیفی از نوع هم بستگی جمعیت مورد مطالعه پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته علوم اجتماعی در سال تحصیلی 92ـ1391 بود که تعداد آن ها 373 نفر بوده می باشد که از بین آن ها 181 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. این پرسش نامه دارای 30 سوال در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود که برای بررسی روایی پرسش نامه از دیدگاه های استادان و برای سنجش پایایی، از روش آلفای کرانباخ استفاده گردید، ضریب به دست آمده برای پرسش نامه تحقیق مورد نظر با تعداد 30 آزمودنی و 25 گویه یا سوال، (92/ 0=α) است که نشان دهنده ی اعتبار بالای پرسش نامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب هم بستگی پیرسون، آزمون t، رگرسیون چند متغیره) استفاده شده است. یافته های این پژوهش حاکی از آن بود که بین افزایش سن ازدواج با متغیرهای تحصیلات، نگرش فرامادی به ازدواج، اعتقاد به هزینه فرصت، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی و عوامل اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین دیدگاه های دانشجویان به تفکیک جنس و وضیعت تاهل، تفاوت معناداری وجود داشته است.
The aim of the current study is an investigation into the factors of the increase in the age of marriage from Behshahr Payam Nour University students’ viewpoint. This is a descriptive study of correlation type. The population under study were all the students studying un the field of social sciences in 1391-92. The total number was 373 students from which 181 were selected through simple random sampling as the sample. In order to collect data a researcher-made questionnaire was developed. The questionnaire has 30 questions in 5 degrees Likert scale to determine the reliability of which, the professors’ opinions were polled and to find its reliability the alpha Cronbach method was used. The obtained coefficient is for the questionnaire with thirty subjects and twenty-five items, (alpha=92%) which demonstrates the high validity of the questionnaire. For data analysis, the statistics was used in a descriptive level (mean and metric deviation) and in an inferential level (Pearson’s correlation coefficient, t-test, multivariate regression). The findings of the study were indicative of a meaningful relation between the increase in the age of marriage and educational variables, ultra-materialistic view to marriage, belief in opportunity cost, social factors, cultural factors and economical factors. There is also a meaningful difference between the university students’ views to sexual segregation and marital status.
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش حاکی از آن بود که بین افزایش سن ازدواج با متغیرهای تحصیلات ، نگرش فرامادی به ازدواج ، اعتقاد به هزینه فرصت ، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی و عوامل اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین دیدگاه های دانشجویان به تفکیک جنس و وضیعت تأهل ، تفاوت معناداری وجود داشته است .
میانگین و انحراف معیار متغیرهای مستقل پژوهش 16 Cronbachs Alpha جدول ١- میانگین و انحراف معیار عوامل افزایش سن ازدواج متغیرها میانگین انحراف معیار سطح تحصیلات ٥٧/٥ ١٨/٥ نگرش فرامادی به ازدواج ٥٧ ١٩/١ اعتقاد به هزینه فرصت ٥٥ ١٧/٤ عوامل اجتماعی ٦٠/١ ١٧/٩ عوامل اقتصادی ٦٢/٢ ١٧/٨ عوامل فرهنگی ٧٢/٧ ١٧/٦ جدول فوق میانگین و انحراف معیار عوامل مختلف در افزایش سن ازدواج جوانان از دیدگاه دانشجویان را نشان می دهد.
J. Fararo (2011) “Rational Choice Theory, Advocacy and Critique”, London: Sage Publication, in: Hamplova, Dana (2003) Marriage and Educational Attainment: A Dynamic Approach to First Union Formation, Institute of Sociology, Academy of Sciences of the Czech Republic, Prague, Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2003, Vol. 39, No. 6: 841-863.
31 (3, 375-401, in: Hamplova, Dana (2003) Marriage and Educational Attainment: A Dynamic Approach to First Union Formation, Institute of Sociology, Academy of Sciences of the Czech Republic, Prague, Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2003, Vol. 39, No. 6: 841-863.
(1990) “Culture Shift in Advanced Industrial Society”, Princeton: Princeton University Press, in: Hamplova, Dana (2003) Marriage and Educational Attainment: A Dynamic Approach to First Union Formation, Institute of Sociology, Academy of Sciences of the Czech Republic, Prague, Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2003, Vol. 39, No. 6: 841-863.