چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین کمالگرایی تحصیلی با هوش معنوی دانشآموزان انجام شد. روش: نوع پژوهش همبستگی به شــیوه معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمان به تعداد 1046 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. 342 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کیفیت زندگی اسلامی نامقی (1394)، کمالگرایی تحصیلی رسولی و بهرامی (1395) و هوش معنوی عبدالهزاده و همکاران (1387) استفاده شد. دادههـا به شـیوه مـدلسازی معـادلات سـاختـاری با استفاده از نرمافزار Amos نسخه 23 و SPSS نسخه 22 تحلیل شدند یافته ها: رابطه مستقیم متغیر کیفیت زندگی اسلامی بر کمال گرایی تحصیلی (182/11 = t، 35/0 = ) مثبت و معنادار است، رابطه مستقیم متغیر هوش معنوی بر کمال گرایی تحصیلی (224/8= t، 24/0 = ) مثبت و معنادار است. همچنین رابطه مستقیم متغیر هوش معنوی بر کیفیت زندگی اسلامی (716/13 = t، 59/0 = ) مثبت و معنادار است. رابطه غیر مستقیم متغیر هوش معنوی بر کمال گرایی تحصیلی با نقش میانجی کیفیت زندگی اسلامی (23/0 = ) مثبت و معنادار است. نتیجه گیری: کمال گرایی تحصیلی یکی از علل عدم موفقیت دانشآموزان است و آنچه را که موجب بهبود آن میشود توجه به کیفیت زندگی اسلامی و هوش معنوی میباشد. بنابراین با افزایش هوش معنوی و بهبود کیفیت زندگی اسلامی می توان کمال گرایی تحصیلی را در دانشآموزان کاهش داد
Objective: This study aimed at investigating the mediating role of the quality of Islamic life in the relationship between academic perfectionism and the spiritual intelligence of the senior high school students.
Method: This correlational study was conducted using a structural equation modeling. The statistical population included all 1046 senior high school students in Kerman, Iran, in the academic year of 2021-2022. 342 students were selected as a sample using a multi-stage cluster sampling method. In order to collect data, Namqi’s questionnaire of quality of Islamic life (2014), Rasouli and Bahrami’s questionnaire of academic perfectionism (2015) and Abdollah-Zadeh and his colleagues’ questionnaire of spiritual intelligence (2017) were used. The data were analyzed using structural equation modeling with AMOS software version 23 and SPSS version 22.
Findings: There is a direct, positive, and significant relationship between the variables of the quality of Islamic life and academic perfectionism (t= 11.182, = 0.35), a direct, positive, significant relationship between the variables of the spiritual intelligence and academic perfectionism (t= 8.224, = 0.24), and a direct, positive and significant relationship between the variables of spiritual intelligence and the quality of Islamic life (t= 13.716, = 0.59). In addition, there is an indirect, positive, significant relationship between the variables of spiritual intelligence and academic perfectionism with the mediating role of Islamic quality of life ( = 0.23).
Conclusion: Academic perfectionism is one of the causes of students’ failure, and what can improve it is paying attention to the quality of Islamic life and spiritual intelligence. Therefore, by increasing spiritual intelligence and improving the quality of Islamic life, one can reduce academic perfectionism in students.