چکیده:
انسان کرامت ذاتی دارد و شایسته کسب فضایل است و لازمه آن داشتن حق حیات و امنیت شخصی است؛ چراکه این فضایل تنها در صحنهه زندگی اجتماعی بروز و ظهور پیدا میکند. عمل نیک و اخلاق کریمهای برای انسان فضیلت شمرده میشود که در شرایط آزاد از او ظهور و بروز پیدا کند و این حقوق؛ یعنی حق حیات، آزادی و امنیت شخصی که در ماده 3 اعلامیه حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است، اساس همه حقوق سیاسی و آزادیهای مدنی متعاقب آنها ازجمله رهایی از شکنجه و بازداشت خودسرانه، نیز حقوق مربوط به محاکمه منصفانه، آزادی بیان و آزادی مسافرت (هجرت) و عدم مداخله در زندگی خصوصی و اصل برائت، حق ازدواج و تشکیل خانواده و آزادی عقیده و نظایر آنها است که در بخش حقوق ملت و درواقع، حقوق شهروندی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد سوم تا بیستویکم اعلامیه جهانی حقوق بشر مندرج است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به مسئله پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
نوع مقاله : پژوهشی صفحات ٢٧٥ – ٢٦٣ جایگاه کرامت انسانی در فقه جزایی و مقارنه آن با حقوق کیفری ایران 1 علی امیرمحمدی 2 محمود قیوم زاده 3 نادر مختاری افراکتی چکیده انسان کرامت oاتی دارد و شایسته کسب فضایل اسـت و لازمـه آن داشـتن حـ حیـات و امنیت شخصی است - چراکه این فضایل تنها در صـحنه ە زنـدگی اجتمـاعی بـروز و هـور پیـدا می کند.
عمل نی و اخلا کریمه ای برای انسان فضیلت شمرده می شود که در شرای آزاد از او هور و بروز پیدا کند و این حقو- یعنی حـ حیـات ، آزادی و امنیـت شخصـی کـه در مـاده ۳ اعلامیه حقو بشر به رسمیت شناخته شده است ، اساس همه حقو سیاسی و آزادی های مـدنی متعاقب آنها ازجمله رهایی از شـکنجه و بازداشـت خودسـرانه ، نیـز حقـو مربـو بـه محاکمـه منصفانه ، آزادی بیان و آزادی مسافرت (هجـرت ) و عـدم مداخلـه در زنـدگی خصوصـی و اصـل برائت ، ح ازدوا[ و تشکیل خانواده و آزادی عقیده و نظایر آنها است که در بخش حقو ملـت و درواقع ، حقو شهروندی قانون اساسی جمهوری اسـلامی ایـران و مـواد سـوم تـا بیسـت ویکـم اعلامیه جهانی حقو بشر مندر[ است .