چکیده:
اتّفق أكثر علماء اللغويات التطبيقية على أنّ البعد الثقافي يلعب دوراً هامّاً في عملية التعلّم؛ من ثمّ فهم الثقافة العربية يعدّ الهدف الأعلى والأسمى من تعلّم اللّغة العربية لغير الناطقين بها. اللهجات العربية وجه من وجوه اللغة العربية وليست بعيدا ًكلّ البعد عن حياة الشعب العربي وما يحدث في المجتمع وتعتبر لغة متناولة يوميّاً بين شعبها وتعكس الثقافة العربية. تعلّم اللغة الفصحى واللهجة معاً أو تعلّم المستويات المتعدّدة من اللغة تزامناً قد يؤدّي إلى تشكّل المشاكل التعليمية في المراحل البدائية من التعلّم عند الطلبة بيد أنّ المتعلّم في مستوى الدكتوراه يفرض عليه أو يطلب منه أن يلمّ بأكثر الكفاءات اللغوية فإنّ اتخاذ اللهجة كأداة أو آلية من الآليات في هذا المستوى قد يزوّد الطلبة بالكفاءة الثقافية ويساعدهم على إدراك أكثر المجتمع العربي فلايسبّب تشكّل المشاكل التعليمية. رغم أهمية مسألة الكفاءة الثقافية في عملية التعلّم فلا نلاحظ النظرة إلى تعلّم اللهجة بعين الاعتبار كآلية من الآليات في مستوى الدكتوراه. انطلاقاً من ذلك؛ أردنا أن نعالج مواقف طلبة الدكتوراه بالجامعات الحكومية في طهران نحو مكانة اللهجات العربية في فهم الثقافة العربية لتقييم مدى أهمية تعلّم اللهجة عندهم. قد تمّت معالجة البيانات في برنامج الحزم الإحصائيّة (spss)، واتّبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والمسحي واعتمدت على أسلوب العيّنة الملائمة ومن خلال استمارات الاستبانة. نتائج البحث دلّت على أنّ مواقف الطلبة في مرحلة الدكتوراه بالجامعات الحكومية في طهران تتّجه إلى الاعتراف بضرورة تعلّم اللهجة لفهم أكثر مجتمع العرب وإدراك الثقافة العربية وأحسّوا نقصان تواجد منهج أو مقرّر دراسي في الجامعات يختصّ بتعليم اللهجات العربية بالنظرة الثقافية.
نبسیاری از علمای زبان شناسی کاربردی براین باورند که پدیده فرهنگ نقش مهمی در فرایند یادگیری دارد. بنابراین می توان گفت درک فرهنگ عربی بالاترین و عالی ترین هدف یادگیری زبان عربی برای افراد غیر عرب زبانان است . لهجه های عربی گونه ای از زبان عربی است که زندگی عرب زبانان را و انچه در جامعه انان می گذرد ، بازتاب می دهد.
یادگیری زبان رسمی و لهجه ها باهم یا یادگیری چندین سطح زبان به طور همزمان ممکن است منجر به ایجاد مشکلات اموزشی در مراحل اولیه تحصیلی شود؛ اما از دانشجویان مقطع دکتری انتظار می رود که بیشترین تسلط را در حوزه صلاحیت های زبانی داشته باشند. بنابراین استفاده از لهجه ، ابزار یا سازکاری است که ممکن است مهارت های فهم فرهنگ عربی را در اختیار دانشجویان دکتری قرار دهد و به انها کمک کند تا در مورد جامعه عرب زبانان بیشتر اگاه شوند. باوجود اهمیت موضوع کسب مهارت های فرهنگی در فرایند یادگیری ، یادگیری لهجه به عنوان مکانیسمی در سطح دکتری در نظر گرفته نمی شود.
ازاین رو، بر ان شدیم تا رویکردهای دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه های دولتی تهران را نسبت به جایگاه لهجه ها در درک فرهنگ عربی و اهمیت یادگیری لهجه را با تکیه بر دیدگاه انها ارزیابی کنیم . این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ، تحلیلی و پیمایشی و با تکیه بر روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است و از پرسشنامه به عنوان ابزار جمع اوری داده ها استفاده کرده است . نتایج تحقیق نشان داد که دانشجویان اهمیت و ضرورت یادگیری لهجه را برای درک بهتر جامعه عرب زبان و فهم بیشتر فرهنگ عربی دریافتند و کمبود یک برنامه درسی یا دوره تحصیلی با دیدگاه فرهنگی درزمینه اموزش لهجه های عربی در دانشگاه ها را احساس می کنند
Many applied linguists believe that the phenomenon of culture plays an important role in the learning process. Therefore, it can be said that understanding Arabic culture is the highest and foremost goal of learning Arabic for non-Arabic speakers. Arabic dialects are a type of Arabic language that reflects the life of Arabic speakers and what is going on in their society. Learning a formal language and dialects together or learning multiple language levels at the same time can lead to early learning problems, but Ph.D. students are expected to have the most proficiency in language skills, so the of use accent as a tool is one of the mechanisms that may provide Ph.D. candidates with the skills to understand Arabic culture and help them become more aware of the Arabic-speaking community. Despite the importance of acquiring cultural skills in the learning process, accent learning is not considered as a mechanism at the Ph.D. level. Therefore, we decided to examine the attitudes of Ph.D. students in Tehran public universities towards the place of Arabic dialects in understanding Arabic culture and to evaluate the importance of learning dialects based on their perspectives. This research has been done using descriptive, analytical and survey methods and relying on simple random sampling method and has used a questionnaire as a data collection tool. The results of the study based on a study of the approaches of Ph.D. students of public universities in Tehran showed that they realized the importance and necessity of learning dialect to better understand Arabic-speaking community and better understand Arabic culture and they feel the lack of a curriculum or course with a cultural perspective on teaching Arabic dialects in universities.