چکیده:
این مقاله با هدف «آسیبشناسی فعالیتهای پژوهشی اعضاء هیات علمی رشته علوم سیاسی دانشگاههای دولتی تهران در چارچوب نظام آموزش عالی» انجام شده است، از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش تحقیق آمیخته است. جمع آوری دادهها طریق مرور مبانی نظری و مقررات مربوط به آئیننامه ارتقاء سپس با مصاحبه های نیمه ساختاریافته و پرسشنامه صورت گرفت.دادههای میدانی پژوهش پس از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 43 اعضاء هیات علمی رشته علوم سیاسی در بخش کیفی با روش کدگذاری باز واستفاده از تحلیل مضمون و نرمافزار Maxquda مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از بررسی دادههای کیفی، کدهای اولیه استخراج، در چند مرحله بازبینی، بررسی و طبقه بندی آنها در نهایت چهار مقولة اصلی و نه مقولة فرعی به دست آمد. بعد از تجزیه و تحلیل و تقلیل دادن واحدهای معنادار 64 کد اولیه به 363 فراوانی مضمون در بخش آسیبشناسی فعالیتهای پژوهشی اعضاء هیات علمی رشته علوم سیاسی احصاء و در نهایت الگوی آسیبشناسی استخراج شد. یافتههای تحقیق در بخش کیفی در مورد آسیبشناسی حاکی از نقش موثر عامل فردی «توانمندی علمی»، عوامل پژوهشی «هدفمند و مساله محوری=کاربردی بودن»، «تخصصگرایی و خلاقیت ذهنی» و«کیفیت و اعتبار مجلات» و همچنین آسیبهای مربوط به ارتباطات علمی است. همچنین چالشها و موانع پژوهشی به مواردی همچون «فردی، سازمانی، اقتصادی و سیاسی» احصاء شد. در بخش کمّی با استفاه از پرسشنامه محقّق ساخته منتج از مصاحبههای نیمه ساختاریافته که روایی محتوایی آن توسط 8 تن استادان رشته علوم سیاسی مورد تایید قرار و جمع آوری گردید.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی فعالیت هـای پژوهشـی اعضـای هیئـت علمی رشـتۀ علـوم سیاسی دانشگاه های دولتی تهران در چارچوب نظام آموزش عالی اسـت و دراین راسـتا، پرسـش اصـلی پژوهش این است که «با توجه به آیین نامۀ ارتقای علمی،آسیب های مربـوط بـه فعالیت هـای پژوهشـی اعضای هیئت علمی رشتۀ علوم سیاسی دانشگاه های دولتی مسـتقر در شـهر تهـران کدامنـد؟» بـه بیـان روشن تر، این پژوهش در پی بررسی ابعـاد پرسـش پـژوهش در زمینـۀ آسـیب هـای فـردی (توانمنـدی علمی)، آسیب های پژوهشی (همچـون هدفمنـد و مسـئله محور کـاربردی بـودن ، تخصـص گرایـی و خلاقیت ذهنی و کیفیت و اعتبار مجله ها، و آسیب های ارتباطی (همکاری علمی داخلی و بین المللـی ) و سرانجام ، چالش ها و موانع فردی ، سازمانی، اقتصادی، و سیاسـی در رشـتۀ علـوم سیاسـی ، بـه عنوان آسیب های اصلی فعالیت های پژوهشی اعضای هیئت علمی رشتۀ علوم سیاسی، است .
هدف پـژوهش این است که فعالیت های پژوهشی اعضای هیئت علمی رشتۀ علوم سیاسی را با توجه به آخرین آیین نامـۀ ارتقای علمی مصوب ، در بازٔە زمانی ۱۳۹۵ تا ١٣٩٩، آسیب شناسی کند.
یافته های پژوهش در مرحلۀ نخست پس از مطالعـۀ مـرتبط تـرین منـابع و پـژوهش هـای انجام شـده ، مهـم تـرین آسیب های فعالیت های پژوهشی اعضای هیئت علمی رشتۀ علوم سیاسی دانشـگاه هـای دولتـی تهران ، به ویژه آیین نامـۀ ارتقـای مرتبـۀ علمـی در چـارچوب نظـام آمـوزش عـالی ، اسـتخراج و دسته بندی شد.
نتیجه گیری پژوهش حاضر به آسیب شناسی فعالیت های پژوهشی اعضای هیئت علمی رشتۀ علـوم سیاسـی دانشگاه های دولتی مستقر در شهر تهران برپایۀ آیین نامۀ ارتقای علمی پرداخته است .