چکیده:
فرهنگ سازمانی، به عنوان عامل بقای سازمانها و فراهم نمودن رشد سازمانی آنها در نظر گرفته میشود. بنابراین این مطالعه با هدف شناسایی و ارائهی الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای پیام نور کشور انجام پذیرفت. با توجه به ماهیت و هدف این پژوهش، رویکرد آن ترکیبی است. جامعه موردمطالعه شامل خبرگان دانشگاهی، کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشگاههای پیام نور سراسر کشور است که 18 نفر تا رسیدن به اشباع نظری با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختار یافته است. متن مصاحبهها به روش تحلیلمضمون بررسی و در مجموع 4 بعد، 9 مقوله اصلی و 25 زیرمقوله شناسایی شدند، که به صورت ابعاد فرهنگ انسانمحور(بهگزینی علمی، بهسازی دانشی)، فرهنگ قانونمحور(استانداردگرایی و انطباقپذیری سازمانی)، فرهنگ تعاملی(چشماندازگرایی، عدالت نهادی، انطباق و انعطافپذیری محیطی)، فرهنگ زیباییشناسی (شادابسازی و استانداردسازی) دستهبندی گردیدند. درنهایت این پژوهش با ارائه الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب و تایید آن، زمینه لازم را برای فهم و شناخت این مفهوم و بهکارگیری درست آن در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای پیام نور کشور فراهم آورده است.
Organizational culture is considered as the factor of survival of organizations and providing their organizational growth. Therefore, this study is carried out with the aim of identifying and presenting the ideal organizational culture model in the libraries and information centers of Payam Noor universities in the country. According to the nature and purpose of this research, its review is Mix-Method. The studied community includes academic experts, librarians and library managers of Payam Noor universities across the country, 18 of whom were selected using the snowball sampling method until reaching theoretical saturation. The research tool is a semi-structured interview. The text of the interviews was examined by thematic analysis and a total of 4 dimensions, 9 main categories and 25 sub-categories were identified, which are dimensions of human-oriented culture (scientific selection, knowledge improvement), law-oriented culture (standardization and organizational adaptability). ), interactive culture (perspective, institutional justice, adaptation and environmental flexibility), aesthetic culture (refreshing and standardization) were categorized. Finally, this research has provided the necessary background for understanding and recognizing this concept and its correct application in the libraries and information centers of the country's Payam Noor universities by presenting the ideal organizational culture model.
خلاصه ماشینی:
باعنايـت بـه نقـش و اهـدافي کـه کتابخانـه هـاي دانشـگاهي دارنـد و باتوجه به نبود مدل بومي مناسب جهت فرهنگ سازماني مطلوب در کتابخانه هـاي دانشـگاهي دانشـگاه هـاي پيام نور اين پژوهش با هدف شناسايي مؤلفه هاي فرهنگ سازماني مطلـوب در کتابخانـه هـاي دانشـگاه هـاي پيام نورکشور انجام شده است .
ادگار شاين ١ نيز فرهنگ سازماني را اين گونه تعريف ميکنـد: يـک الگويي از مفروضات بنيادي است که اعضاي گروه براي حل مسائل مربوط به تطـابق بـا محـيط خـارجي و تکامل داخلي آن را ياد ميگيرند و چنان خوب عمل ميکند که معتبر شناخته شده ، سپس به صـورت يـک روش صحيح براي درک، انديشه و احساس کردن در رابطه با حل مسائل سازمان به اعضاي جديد آموختـه ميشود (شاه محمدي و همکاران ، ١٤٠٠).
ازآنجاکـه هدف اين پژوهش ، شناسايي عوامل مؤثر بر فرهنگ سازماني مطلوب در کتابخانه ها و مراکز اطـلاع رسـاني دانشگاه هاي پيام نور کل کشور است ، استفاده از يک روش کيفي که بتواند با اتخاذ رويکـردي اکتشـافي و باتوجه به تفاسير کنش گران از لايه هاي پنهان اين پديده ، پرده بردارد، و درنهايت تأييد آن (در بخش کمي) انتخابي عاقلانه به نظر ميآمد.
Investigating the relationship between organizational culture and knowledge management in libraries of three branches (legislative, legislative, and judicial) located in Tehran, master's thesis in psychology and educational sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran.
A Study on the Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in View of the Staff of Deputy of Research and Technology Ministry of Health and Medical Education.
Designing and validating a scale to measure the organizational culture of the country's universities, Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 15(1), 1-9.