چکیده:
تحقیقات جغرافیایی از زمانی که گسترش یافته است، مسائل اخلاقی را در گسترهای از زمینهها، از جمله شیوههای مصرفی، مورد بررسی قرار داده است. یکی از مباحث اخلاقی مورد تاکید در جغرافیا، مصرف محصولات محلی است که درباره مسافت غذایی و حفاظت از محیط زیست، تجارت منصفانه، عدالت اجتماعی و دموکراسی غذایی بحث میکند. گرچه در سالهای اخیر مصرف مواد غذایی محلی در کشورهای توسعهیافته شایع تر بوده اما اخیرا مصرف این محصولات در کشورهای در حال توسعه نیز رواج یافته است. در کشور ایران نیز مناطق مختلف اقلیمی، زمینههای متنوعی را برای رشد محصولات محلی ایجاد کرده است. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی رفتار مصرفکنندگان در خصوص مصرف محصولات محلی با توجه به ارزشهای اخلاقی آنها است. در این راستا، با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس از 197 نفر از شهروندان ساکن در مناطق یک و بیست تهران سؤالاتی در قالب پرسشنامه بعمل آمد. نتایج برگرفته از تحلیل آزمونهای آماری نشان میدهد که با توجه به ارزشهای اخلاقی مصرف کنندگان در خصوص سلامت فردی، حمایت از تولیدات محلی و حفاظت از محیط زیست، عامل دسترسی و فاصله جغرافیایی بعنوان اصلیترین چالش مصرفکنندگان در زمینه خرید محصولات محلی به شمار میرود. بنابراین یکی از ضرورتهای توجه به مصرف اخلاقی در برنامه ریزی شهری، ایجاد فضاهای اخلاقی تولید و مصرف با توجه به عامل "فاصله جغرافیایی" میباشد. چرا که برنامهریزان میتوانند اجتماعات محلی را برای تولید و مصرف مواد غذایی محلی پایدارتر و حفظ منابع کشاورزی محلی تشویق کنند.
Geographical Research has been examining ethical issues in a wide range of areas including consumption patterns. One of the ethical issues in geography is the consumption of local food products which refers to food miles and environmental issues, fair trade, social justice, and food democracy. Although in recent years, local food consumption has become more prevalent in developed countries, but recently it has been widespread in developing countries. In Iran, different climatic zones have created various opportunities for growing local food products, but consumers are facing many challenges in consumption of this kind of products due to various factors. This study aims to investigate the consumer’s attitude, intention and behavior regarding local food products. In this regard, 197 consumers selected in districts 1 and 20 of Tehran City using convenience sampling method completed the questionnaires used in this study. The results of data analysis showed that despite the ethical values of the respondents, including their health- related issues, supporting local producers and protecting the environment, there is a positive correlation between the long distance for buying local food and the unwillingness to consume local products. In addition, geographical distance is one of the most important challenges for consumers to buy local products. Therefore, the intervention of urban planners in local food systems should be considered here due to issues such as food miles and environment pollution, food safety, etc. Urban planners should encourage local communities to produce and consume more sustainable local foods and protect local agricultural resources as well.