چکیده:
هدف این مقاله، شناسایی عوامل موثر بر تخلیه اضطراری، بررسی وضعیت فعلی فرودگاه، شناسایی گلوگاههای خطرزا و ارزیابی تاثیر گلوگاهها در زمان تخلیه جمعیت میباشد. جامعه آماری شامل 53 نفر از متخصصان بوده و روش پژوهش ازنوع توصیفی– تحلیلی است. از نظر حل مساله ترکیبی و از نظر نوع نتایج تبیینی میباشد. روش نمونهگیری تصادفی و از فرمول کوکران استفاده و تحلیل دادهها بر اساس نرم افزارهای Any Logic و Anp انجام شده است. بعد از انجام مطالعات اسنادی و کتابخانهای، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه عوامل موثر بر تخلیه اضطراری شناسایی شده و سپس شبیهسازی دو مدل A وB در نرم افزار Any Logic با توجه به شرایط فعلی و شناسایی نقاط گلوگاهی خطر پذیر در نقاط D، C وE انجام گرفته است. با مقایسه بین دو مدل متوجه میشویم که زمان در مدل A با زمان تخلیه کل 52 دقیقه و زمان شبیه سازی17/3 دقیقه به نسبت مدلB با زمان تخلیه کل62 دقیقه و زمان شبیه سازی 23/4 دقیقه کاهش بیشتری دارد و میتوان در راهبردهای حذف موانع، حذف گیتهای ورودی را در اولویت اول و حذف اتاقکهای دفاتر هواپیمایی در راهروی مسیر تردد در ضلع شمالی ساختمان را در اولویت دوم قرار داد. در بررسی نتایج Anp دو پارامتر استفاده از دو درب اضطراری و حذف موانع از رتبهبندی بالایی به ترتیب با وزنهای 287/0 و 262/0 بالاترین رتبه را اختصاص داده است. پژوهشهای پیشین یا نگاه شرایط فعلی به مساله تخلیه وارد شدهاند
The purpose of this article is to model the effective variables and scenarios of emergency evacuation during crises such as war and earthquake. The research method is descriptive-analytical in terms of problem solving and explanatory in terms of results. Random sampling method and Cochran's formula was used. Analysis has been done based on Wizard, Any Logic and Anp software. 8 scenarios with a maximum of two incompatible factors are considered for modeling in Any Logic. The critical scenario obtained from the simulation was selected and the solutions were checked in the Anp software. Previous researches have examined the problem from a one-dimensional view. To select solutions and scenarios, we have used decision-making techniques and combined them with simulation. The results of Any Logic show that the fifth scenario is more critical, and the results of Anp show that the criteria of adding doors and removing obstacles with weights of 0.287 and 0.262 have the highest rank. According to the normalized weights in the sub-criteria, in the criterion of time, the escape time in the corridors and stairs (with a weight of 0.65), in the cost, executive dimension (with a weight of 0.608), in the feasibility, the ability to drive (with weight 0.8), in environmental effects, impact on the public (with a weight of 0.705) and in traffic guarantee, traffic management (with a weight of 0.756) have been ranked highest.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي: شبيه سازي سناريوهاي تخليه اضطراري جمعيت در اماکن پر ازدحام به هنگام وقوع بحران محمد علي نکويي ١، پرويز جعفري فشارکي ٢، محدثه حامدي 3 دريافت مقاله : ١٤٠١/١١/٢٨ پذيرش مقاله : ٠٧ /١٤٠٢/٠٢ چکيده هدف اين مقاله ، شناسايي عوامل موثر بر تخليه اضطراري، بررسي وضعيت فعلي فرودگاه ، شناسايي گلوگاه هاي خطرزا و ارزيابي تاثير گلوگاه ها در زمان تخليه جمعيت ميباشد.
هدف از انجام پژوهش حاضر عبارت است از تبيين مدل ارزيابي مديريت تخليه اضطراري جمعيت در سالن شماره دو فرودگاه با توجه به بررسي سناريو شرايط فعلي و بررسي مدل حذف گيت هاي ورود و حذف اتاق هاي دفاتر هواپيمايي در اين پژوهش ؛ همچنين پاسخ به دو پرسش که آيا در شرايط فعلي بدون ايجاد تغييرات در ساختار فرودگاه ، فضاي کافي براي عبور جمعيت از گيت هاي ورودي و مسيرها وجود دارد؟ آيا در فضاي مورد نظر گلوگاه هاي ايجاد کننده گره هاي جمعيتي وجود دارد و يا خير؟ (ميتواند کمک شاياني در کاهش مخاطره ازدحام جمعيت نمايد؟) مفهوم شناسي : مدل مدل ، نمايش هدفمندي از سيستم واقعي به منظور حل مسئله و پاسخ به سوالات پيرامون يک سيستم يا بخشي از آن ايجاد ميشود و تدوين مدل به پژوهشگر ياري ميدهد تا بتواند چگونگي کارکرد سيستم را توضيح داده و الگوهاي رفتاري سيستم را در پاسخ به تغييرات پيش بيني کند(مانلي و همکاران ٢٠١٨،١).
Weighted Affordance-Based Agent Modeling and Simulation in Emergency Evacuation,’’ Saf. Sci.