خلاصه ماشینی:
مصاحبه سوم: «حکمرانی مطلوب از منظر آموزش هدفمند» -جناب آقای دکتر مهدی عبدالحمید (هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و سرپرست دفتر حکمرانی مرکز پژوهشهای مجلس ) مصاحبهکننده: افسانه عباسیان و دکتر علی مهدی -ضمن تشکر از قبول زحمت حضرتعالی برای انجام مصاحبه برای این شماره از فصلنامه تخصصی آموزش مدیریت دولتی، از نظر شما آیا در نظام آموزشی کشور (در سطوح مختلف دانشجویی، دانشآموزی و کارمندی)، مقولهای به نام حکمرانی و تفکر حکمرانی مطلوب بهعنوان مباحث آموزشی و یادگیری وجود دارد؟ چالشهای موجود در این حوزه با توجه به تقابل طبقه، عموماً جوان و نوجوان، مطالبات خاص آنان و کیفیت و نوع حکمرانی حاضر چگونه و در چه مسیری قابل تحلیل و تبیین است؟ ابتدا میخواهم در مورد دفتر حکمرانی مرکز پژوهشها صحبت کنم، بهطور كلي، مرکز پژوهشها، داراي 10 دفتر مطالعاتی است که ۹ دفتر آن، داراي کمیسیونهای متناظر است.
کاری که سازمان اداری، استخدامی دولت انجام میدهد، ناظر به ساختارها و فرایندهای دولت وارد میشود؛ اما در حکمرانی، فضای ما فراتر از ساختارهای سازمانهای دولتی است، میخواهیم حکم برانیم، حالا از چه طریقی؟ در مدیریت دولتی فرض بر این است که از سمت سازمانهای دولتی حکم میرانیم؛ مثلاً قانونی که در سال ۹۳ تصویب میشود و بهعنوان آییننامه میگوید، از سمت وزیر یا بوروکراسی این حکم رانده میشود، ولی ما در حکمرانی چنین فرضی برای خودمان نداریم.
این رفتار اداری موجب میشود که او هم بیاید و اداری بنشیند؛ مثلاً دانشجوی من سر کلاس که میگویم ساعات غيبت دانشجو در هر درس نبايد از 3/16 (سه شانزدهم) مجموع ساعات آن درس تجاوز کند ، او هم میآید و چرت میزند و حسی ندارد، فقط جسم او اینجاست ولی روحش معلوم نیست کجا است، یعنی میخواهم بگویم اگر مرکز آموزش دولتی( البته آموزش جایش هست)، می خواهد مرجعیتش را بالا ببرد به نظرم باید با دورههای قوی و بدون هیچ آیتم بوروکراتیک قلق گیری کند.