چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش اعتماد در رابطه رهبری یادگیریمحور با یادگیری حرفهای معلمان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی (مدلیابی معادلات ساختاری) بود. نمونهای متشکل از 238 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر کرمان با روش نمونهگیری خوشهای بر حسب ناحیه انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه رهبری یادگیریمحور، پرسشنامه اعتماد معلمان و پرسشنامه یادگیری حرفهای معلمان استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 96/0، 92/0 و 94/0 محاسبه شد و روایی سازه آنها از طریق تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS 20 و AMOS 22 استفاده شد. آزمون فرضیهها نشان داد که رابطه رهبری یادگیریمحور با اعتماد معلمان، رابطه رهبری یادگیریمحور با یادگیری حرفهای معلمان و رابطه اعتماد معلمان با یادگیری حرفهای آنان مثبت و معنیدار است. نتایج مربوط به مولفههای اعتماد معلمان بیانگر این بود که رهبری یادگیریمحور با اعتماد حسابگرانه، اعتماد خویشاوندی و اعتماد وفادارانه رابطه مثبت و معنیدار دارد، اما فقط رابطه اعتماد خویشاوندی با یادگیری حرفهای معلمان مثبت و معنیدار بود. اعتماد معلمان در رابطه بین رهبری یادگیریمحور و یادگیری حرفهای معلمان نقش میانجی دارد و از سه مولفه اعتماد معلمان تنها نقش میانجی اعتماد خویشاوندی مورد تائید قرار گرفت. سرانجام، نتیجهگیری شد که مدیران مدارس به عنوان رهبران یادگیری از طریق ایجاد اعتماد در معلمان میتوانند نقش موثرتری در یادگیری حرفهای معلمان داشته باشند.
The aim of this study was to explaining the role of trust in the relationship of learning-centered leadership with teachers' professional learning. The research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation (structural equation modeling) in terms of method. A sample of 238 elementary school teachers in Kerman was selected by cluster sampling method according to region. In order to collect data, learning-centered leadership questionnaire, the teachers' trust questionnaire and the teachers' professional learning questionnaire were used. The reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha coefficient of 0.96, 0.92 and 0.94, respectively, and their construct validity was confirmed through confirmatory factor analysis. SPSS 20 and AMOS 22 softwares were used for data analysis. The reliability of the questionnaires was confirmed using Cronbach's alpha coefficient and their construct validity was confirmed by confirmatory factor analysis. Hypothesis testing showed that the relationship between learning-centered leadership and teacher trust, the relationship between learning-centered leadership and teacher professional learning and the relationship between teacher trust and professional learning are positive and significant. The results related to the components of teacher trust showed that learning-oriented leadership has a positive and significant relationship with calculative trust, relational trust and faith trust, but only the relationship between relational trust and teacher professional learning was positive and significant. Trust mediates the relationship between learning-centered leadership and professional learning of teachers, and of the three components of teacher trust, only the mediating role of relational trust was confirmed. Finally, it was concluded that principals as leaders of learning can play a more effective role in professional learning by creating trust in teachers.