چکیده:
هدف پژوهش حاضر بهمنظور ارائه الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورهی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، انجام گرفت. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع دادهها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی، داده بنیاد خودظهور، و در بخش کمی، پیمایشی مقطعی بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی کلیه خبرگان حوزهی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی بودند که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی و با معیار اشباع نظری دادهها، 30 نفر از آنان انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعهی پژوهش شامل همهی مدیران دورهی ابتدایی شهر تهران بودند که به روش تصادفی و براساس جدول مورگان 269 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق کدگذاری و در بخش کمی به مدد اجرای آزمون تحلیل عاملی تائیدی، تحلیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش اشتراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 154مفهوم اولیه، 36 مفهوم ثانویه و 8 مقوله عمده استخراج گردید که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم به دست آمده از مرحله کدگذاری باز در قالب: عوامل علی شامل رهبری و خطمشیگذاری، ساختار مدیریتی؛ مقوله اصلی شامل آموزش اثربخش؛ راهبردها شامل طراحی آموزشی، برنامهریزی آموزشی؛ شرایط زمینهای شامل مدیریت اجرایی؛ عوامل مداخلهگر شامل الزامات اجرایی؛ و پیامدهای ارزشیابی و پایش به صورت الگوی پارادایمی به هم مرتبط گردید. براین اساس، فراهم کردن شرایط لازم برای تدوین و اجرای الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دورهی ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد، که بهعنوان ابعاد آموزش اثربخش نقش مهمی در تحقق رسالت مدیران مدارس ایفا میکنند.
The aim of the present research was to provide a model of an effective training system for primary education managers in Tehran. The research method was applied in terms of the purpose, and in terms of the type of data, it was mixed exploratory, and in terms of the nature and type of the study, in the qualitative part, self-emerging data-base, and in the quantitative part, cross-sectional survey. The research community in the qualitative part was all the experts in the field of educational sciences and educational management, 30 of them were selected by the purposeful method of snowball type and with the criterion of theoretical data saturation. In the quantitative part, the research community included all the principals of the elementary school in Tehran, 269 people were randomly selected based on Morgan's table. The research tool was a semi-structured interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part, the validity and reliability of which was confirmed by factor analysis. Data analysis was analyzed and evaluated in the qualitative part through coding and in the quantitative part with the help of confirmatory factor analysis test. In order to analyze the qualitative data from the Strauss and Corbin method, 154 primary concepts, 36 secondary concepts and 8 major categories were extracted during the three stages of open, central and selective coding, and in the central coding stage, the concepts obtained from the open coding stage in the form of: causal factors including leadership and policy-making, management structure; The main category includes effective training; Strategies include educational design, educational planning; background conditions including executive management; Intervening factors including executive requirements; And the consequences of evaluation and monitoring were connected in the form of a paradigm model. Therefore, providing the necessary conditions for formulating and implementing an effective education system model for primary school principals should be considered, which as the dimensions of effective training play an important role in fulfilling the mission of school principals.