چکیده:
با توجه به گستردگی و پیچیدگی فعالیت آموزشی و لزوم اطلاع از نتایج عملکرد آنها، ارزیابی برنامهها، کارکنان و خدمات آنها میتواند نقش موثری در فراهم آوردن کیفیت آموزشی و در نتیجه بالارفتن عملکرد افراد داشته باشد. اهداف ارزیابی به طور عمده در جهت بهبود سازمان و بهبود و بهسازی فرد پیش بینی شده است و در موارد متعددی چون ارتقا، انتقال، تغییر پست و انتصاب مورد استفاده قرار میگیرد و در نهایت به توسعه منجر میشود. چنانچه ارزیابی به طور اصولی و صحیح انجام شود، از بسیاری مشکلات مدیریت و کارکنان کاسته میگردد. بر این اساس، این مطالعه تلاش دارد به ارزیابی توانمند سازی منابع انسانی بواسطه نظام جامع آموزش شرکت آب و فاضلاب استان تهران بپردازد. این پژوهش از نظر دستهبندی تحقیقات برحسب هدف، از نوع کاربردی و از نظر ماهیت دادهها و شیوه گردآوری آنها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آمارش پژوهش کلیه کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان تهران میباشد که در دورههای آموزشی برگزار شده در این شرکت حضور داشتهاند. ابزار گردآوری دادههای ابعاد مدل پیشنهادی پژوهش، پرسشنامه است. در این مطالعه از آزمون میانگین یک جامعه و تحلیل رگرسیون برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شد. جهت انجام آزمونهای آماری نیز از SPSS استفاده شد. بر مبنای تجزیه و تحلیل دادهها، هفت فرضیه مطروحه تایید گردید. در نهایت هم با توجه به فرضیات تایید شده پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی برای مدیران و محققین ارائه گردید.
Given the scope and complexity of educational activities and the need to know the results of their performance, evaluation of programs, staff and their services can play an effective role in providing educational quality and thus increase the performance of individuals. Evaluation goals are mainly intended to improve the organization and improve the individual, and are used in many cases such as promotion, transfer, change of post and appointment, and ultimately lead to development. If the evaluation is done properly and correctly, many problems of management and staff will be reduced. Accordingly, this study tries to evaluate the empowerment of human resources through the comprehensive education system of Tehran Water and Sewerage Company. This research is applied in terms of purpose research classification and descriptive-survey in terms of the nature of data and their collection method. The statistical population of the study is all employees of Tehran Water and Sewerage Company who have attended training courses held in this company. The tool for collecting dimensional data of the proposed research model is a questionnaire. In this study, the mean test of a population and regression analysis were used to test the research hypotheses. SPSS was used to perform statistical tests. Based on the data analysis, seven hypotheses were confirmed. Finally, according to the confirmed hypotheses, practical and research suggestions were presented for managers and researchers.
خلاصه ماشینی:
البته مديران و برنامه ريزان سيستم هاي اجتماعي نسبت به اين نوع سرمايه گذاري دقت نظر خاصي نشان مي دهند زيرا توجه به آموزش و ارتقاء سطح کيفي نيروي انساني بويژه از نقطه نظر سازمان هاي اجتماعي مستلزم بکارگيري منابع انساني، مالي و زمان قابل ملاحظه اي است و لذا مي بايست مطابق انتظارات سازمان ها و در راستاي تحقق اهداف مشخصي باشد (چاگرابورتي و همکاران ، ٢٠١٧).
ارزيابي آموزشي فرآيندي است که مي تواند بطور منظم ، علمي و عيني اطلاعات مورد نياز را از چرخه آموزش يعني از مرحله تعيين نيازها و هدف گذاري تا برنامه ريزي، اجراي برنامه هاي آموزشي و نتايج آن درقالب رفتار و عملکرد، در اختيار تصميم گيرندگان قرار دهد (جعفري و همکاران ، ١٣٩٠).
اين نقش پراهميت در نظام هاي آموزشي سبب شده است که برخي صاحب نظران آنرا جزئي جدايي ناپذير از آموزش قلمداد نموده و اغلب نويسندگان در اين حوزه علمي، استفاده از نتايج ارزيابي را در اتخاذ تصميمات آموزشي مورد تاکيد قرار دهند (آدلمن ، ٢٠١٥).
جدول ١ - مقياس هاي در نظر گرفته شده براي اندازه گيري سازه هاي مدل پيشنهادي رديف سازه سئوالات مقياس منبع آلفا ١ طراحي دوره آموزشي ٣٣ سئوال ليکرتي پنج نقطه اي قائدي (١٣٩١) ٠/٨٥ ٢ اجراي دوره آموزشي ٣٨ سئوال ليکرتي پنج نقطه اي قائدي (١٣٩١) ٠/٧٤ ٣ پيامدهاي دوره آموزشي ٥ سئوال ليکرتي پنج نقطه اي قائدي (١٣٩١) ٠/٩٢ ٤ کارايي نظام جامع آموزش ١٧ سئوال ليکرتي پنج نقطه اي قائدي (١٣٩١) ٠/٧٧ اعتبار محتواي اين پرسشنامه توسط استاد راهنما، يک نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه و نيز يک نفر از خبرگان منابع انساني شرکت آب و فاضلاب استان تهران مورد بررسي قرار گرفت .