چکیده:
هدف از مطالعه این تحقیق بررسی رابطه بین سرمایه فکری و مدیریت دانش
می باشد.جامعهآماری تحقیق کارکنان ستادی فرماندهی انتظامی استان مازندران می باشد که با استفاده از نمونه گیری کوکران،96 نفر انتخاب شدند. از پرسش نامه مدیریت دانش لاوسن و پرسش نامه سرمایه فکری بونتیس (1998) برای جمع آوری داده ها استفاده شده است ، برای بیان توصیفی و تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و به منظور بررسی معناداری فرضیه های تحقیق از آزمون هم بستگی پیرسون با نرم افزارSPSS استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان دادکه رابطه معناداری بین وسرمایه های فکری ومدیریت دانش وجود دارد. یافته ها حاکی ازآن است که بین سرمایه فکری با مولفه های مدیریت دانش نظیر کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار وکاربرد دانش رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. اما بین سرمایه فکری با تولید دانش رابطه معناداری وجود ندارد.
The aim of the current study is to investigate the relationship between the intellectual capital and knowledge management. The sample population includes the personnel of the police department of the province of Mazandaran, out of which 96 participants were selected by using Cookran sampling method. In order to collect data, Lawson's knowledge management questionnaire and Bontis's intellectual capital were used. For descriptive explanation and data analysis, descriptive statistics was used and to investigate the significance of the research hypotheses, Pearson's correlation test in SPSS software was used. The results of the study show that there is a direct and significant relationship between intellectual capital and knowledge management factors such as gaining knowledge, organizing knowledge, accumulating knowledge, spreading knowledge and its function. There is no significant relationship between intellectual capital and knowledge production.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابط ه بین مدیریت دانش و سرمایه های فکری ناجا؛ مط العه موردی کارکنان ستادی فرماندهی انتظ امی استان مازندران چکیده هـدف از مطالعـه ایـن تحقیـق بررسـی رابطـه بـین سـرمایه فکـری و مـدیریت دانـش می باشد .
از پرسـش نامـه مدیریت دانش لاوسن و پرسش نامه سرمایه فکـری بـونتیس (١٩٩٨) بـرای جمـع آوری داده ها استفاده شده است ، برای بیان توصیفی و تجزیه و تحلیـل داده هـا از روش آمـار توصیفی و به منظور بررسی معناداری فرضیه های تحقیق از آزمون هم بستگی پیرسون با نرم افزارSPSS استفاده شده اسـت .
یافته ها حاکی ازآن است که بین سرمایه فکری با مولفه های مدیریت دانش نظیر کسب دانش ، سازماندهی دانـش ، ذخیـره دانـش ، انتشار وکاربرد دانش رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
از ایـن رو، مـدیریت هوشـیار بـر آن اسـت تـا هرچه بیشتر و بهتر درجهت استفاده از ابزاری به نام دانـش بـرای رویـارویی و مقابلـه بـا عوامل عدم اطمینان ، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیـت و نـوآوری جهـت گسـترش عرصـه رقابتی خود برآید، این امر مستلزم این است که سازمان با ارج نهادن به مدیریت دانـش و توسعه سرمایه های فکری، آن را به عنوان یک نیاز راهبردی و ضروری جهت پیش گـامی در عرصه رقابت پذیری، در زمره برنامه های اولویت دارخود قرار دهد.
فرضیه فرعی دوم : آیا بین سرمایه فکری و کسب دانش رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؟ پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن مشـخص شـد کـه بـین دو متغیـر سرمایه های فکری و کسب دانش ، هم بسـتگی معنـاداری وجـود دارد کـه میـزان شـدت هم بستگی آن ٤٥% می باشد.