چکیده:
یکی از مسائل اساسی که مدیران با آن روبه رو هستند، بهبود عملکرد کارکنان و در نتیجه افزایش بهره وری سازمان می باشد. درتحقیق حاضر از بین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد سازمانی کارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران ، به عامل سرمایه اجتماعی پرداخته شده است. بدین منظور در تحقیق حاضر جهت دست یابی به هدف تحقیق برای بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی، از مدل ناهاپیت و گوشال استفاده گردید. روش پژوهش از لحاظ هدف،کاربردی و از لحاظ نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری این پژوهش براساس نمونه گیری کوکران، 144 نفر به دست آمد. برای سنجش عملکرد کارکنان از پرسش نامه محقق ساخته و به منظور بررسی معناداری فرضیه های تحقیق از آزمون هم بستگی اسپیرمن، با نرم افزار SPSS استفاده شده است. پس از آزمون فرضیه، رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکردکارکنان مورد تأیید قرار گرفت ، بدین معنی که کارکنان با سرمایه اجتماعی بالاتر، دارای عملکرد سازمانی بهتری هستند.
Improvement of the personnels' performance and subsequently, enhance of organizational efficiency, is one of the most essential concerns which managers are faced to. In the present research, the social capital concept has been selected for study among the affective factors on organizational efficiency. Hence, this research, the Nahapiet and Ghoshal's pattern was used to achieve to investigation the effect of social capital goal. The surveying method was applied in term of the aim, and was descriptive-surveying, in term of gathering the data. The statistical sample of this research, based on Cochran sampling method, was 144 peoples. The researcher-made questionnaire, for assessment of the efficiency, and Spearman's correlation test by the SPSS software for surveying the meaningfulness of the research hypothesizes, were used. After experimenting the hypothesis, the relation between social capital and efficiency of personnel was confirmed, it means that the personnel with a higher amount of social capital have a better organizational performance.
خلاصه ماشینی:
ناهاپیـت و گوشـال سـه بعـد زیـر را بـرای سـرمایه اجتماعی در نظر می گیرند: ١- بعد شناختی سرمایه اجتماعی: این بعد در بر گیرنده میزان اشتراک کارکنان درون یک شبکه اجتماعی در یک دیدگاه ، یا درک مشترک میان آنان است و مانند بعد ارتباطی به ماهیت ارتباطات میان افراد در یک سازمان می پردازد و موارد زیر را در بر می گیرد: زبان و کدهای مشترک و همچنین روایت های مشترک بعد شناختی ناهاپیت و گوشال (١٩٩٨) از سرمایه اجتماعی به عنوان منابع فراهم کننده نمایندگی مشترک، تفسیر و سیستم های معنا در میان بخش ها، تعریف شده است .
81 بعد ساختاری عملکرد کارکنان سرمایه اجتماعی بعد شناختی Employee Social Capital performance بعد ارتباطی شکل ٢: مدل مفهومی پژوهش پیشنه تحقیق معمارزاده و همکاران (١٣٨٨)، در پژوهشی به بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر بهبـود عملکـرد کارکنـان پرداختند.
جدول شماره ٦ : جدول مشخصات آماری متغیرها میانگین انحراف معیار تعداد بعد ارتباطی سرمایه ی 3/55 0/41 144 اجتماعی عملکردنیروی انسانی 4/25 0/30 144 جدول ٧ : نتیجه ی هم بستگی بین سرمایه ی اجتماعی و عملکرد نیروی انسانی کارکنان شاخص ضریب هم بستگی سطح معناداری رابطه ی معنی دار اسررتبماایطه ییواجعتمملاکعرید 0/05 ٠/٤(بیش تر از عدم وجود رابطه (0/01 (در این آزمون ملاک رابطه بین ٠/١ تا بالای ٨ /٠ می باشد) .
یعنی بعد ساختاری سرمایه ی اجتماعی در عملکرد کارکنان نقش دارد و این عدد نشان دهنده ی رابطه ی مثبت و متوسط و معناداری می باشد.
فرضیه فرعی دوم : بین بعد ارتباطی سرمایه ی اجتماعی و عملکرد کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .