چکیده:
در این پژوهش سعی شده در بررسی عوامل اجتماعی برگرایش به رفتارهای وندالیستی از سوی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل، از نظریه های کنترل اجتماعی هرشی، تئوری آنومی خانواده ویلیام گود،تئوری بیگانگی سیمن و نظریه ناکامی کوهن استفاده گردد. جامعه آماری مورد مطالعه، شامل دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل می باشد. جامعه آماری، کل دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان بابل به تعداد3500 نفر بوده است که از این میان، تعداد346 نفر را براساس فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. در بخش تجزیه و تحلیل دادهها، با توجه به نوع دادهها، کل فرضیههای موجود را تست کرده تا پیوند بین متغیرهای مستقل و وابسته در مورد رفتارهای وندالیستی توسط دانشآموزان از تأثیر عواملی نظیر جنسیت، احساس ناکامی و پرخاش گری، میزان ناسازگاری والدین، عدم کنترل و نظارت اجتماعی و میزان از خود بیگانگی بر گرایش به رفتارهای وندالیستی دانشآموزان به دقت تعیین گردد. در این فصل از ضریب هم بستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندمتغیره جهت بررسی فرضیهها استفاده شده است. در این روش از پرسش نامه محقق ساخته استفاده و اعتبار و روایی آن تأیید شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان ناسازگاری والدین و میزان ازخودبیگانگی، از عوامل اجتماعی تأثیرگذار در بین متغیرهای موجود بر گرایش به رفتارهای وندالیستی دانش آموزان بودهاند.
Social researchers believe that the destruction done by youth and students can be a beginning to criminal behavior. Especially with deep view to this issue can be found destruction of public property by students In addition to the educational and cultural sites face difficult social and destroying public and private property and harm to the amenities of the area of security, lack of control and monitoring social - the citizen will be affected. In this research tried to study about reasons and social and factors that affect vandalistic behavior in haigh school students of city of babol. In this study, tried to use Hershey's theory of social control, goud anomi theory of cohan frustration, Alienation Theory and aggression theory. In the part of analyzing the data, all of hypothesizes were tested according to the data kinds in order to determine relation of dependent and independent variables of vandalism include Gender, social disengagement, lack of social control, and to the Alienation. In order to survey hypothesizes, Pierson correlation coefficient and multi variable regression are used. In This method questionnaire was used and its validity has been confirmed. The study population consisted of high school students of City of babol. According to figures reported by office of the education of city of babol, total high school students were 3500 and 346 students were choosed as research sample based on table of Krejcie & Morgan. In this research tried to find out which social factors can affect vandalistic behavior. This study shoed that feelings of frustration and aggression, Alienation and incompatibility of parents are some of effective social factors on vandalistic behavior.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین عوامل اجتماعی و روانی با گرایش به رفتارهای وندالیستی؛ مطالعه موردی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل دانش انتظامی مازندران سال شـشـم /شـماره دوم /تابستان ۱٣٩٤/شـماره مسلسل ٢ چکیده در این پژوهش سعی شده در بررسی عوامل اجتماعی برگرایش به رفتارهای وندالیستی از سوی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل ، از نظریه های کنترل اجتماعی هرشی، تئوری آنومی خانواده ویلیام گود،تئوری بیگانگی سیمن و نظریه ناکامی کوهن استفاده گردد.
در بخش تجزیه و تحلیل داده ها، با توجه به نوع داده ها، کل فرضیه های موجود را تست کرده تا پیوند بن ی متغیرهای مستقل و وابسته در مورد رفتارهای وندالیستی توسط دانش آموزان از تأثیر عواملی نظیر جنسیت ، احساس ناکامی و پرخاش گری، میزان ناسازگاری والدین ، عدم کنترل و نظارت اجتماعی و میزان از خود بیگانگی بر گرایش به رفتارهای وندالیستی دانش آموزان به دقت تعیین گردد.
یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان ناسازگاری والدین و میزان ازخودبیگانگی، از عوامل اجتماعی تأثیرگذار در بین متغیرهای موجود بر گرایش به رفتارهای وندالیستی دانش آموزان بوده اند.
فرضیه های پژوهش - چنین به نظر میرسد که بین میزان عدم کنترل و نظارت اجتماعی با میزان رفتارهای وندالیستی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.
بدین صورت که هر چه میزان احساس ناکامی و پرخاش گری، از خود بیگانگی،ناسازگاری والدین و عدم کنترل و نظارت اجتماعی بیش تر گردد، به همان نسبت ، میزان گرایش به رفتارهای وندالیستی بیش تر خواهد شد؛ چون رابطه مستقیم بین متغیرهای مستقل با متغیر وابسته مورد نظر وجود دارد.