چکیده:
سازمان ها با توجه به قابلیت هایی که فناوری های اطلاعات و ارتباطات در ایجاد ارزش برای آنها دارند، سرمایه گذاری های کلانی برای به کارگیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات نموده اند. یکی از ارزش هایی که سازمان ها می توانند با استفاده از این فناوری ها در سازمانشان ایجاد نمایند، توانمندسازی کارکنان با استفاده از این ابزارها است. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر فناوری های اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی کارکنان ستاد نیروی انتظامی استان مازندران می پردازد. برای این منظور ضمن بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، پرسشنامه ای طراحی و ضمن تایید روایی صوری آن توسط صاحب نظران مرتبط، بین نمونه مورد مطالعه توزیع شد. داده ها با استفاده از آزمون رگرسیون(آزمون فرضیات تحقیق)، آزمون میانگین تک نمونه ای و آزمون تحلیل واریانس فریدمن مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده آن است که بکارگیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات در نیروی انتظامی استان مازندران می تواند تغییرات توانمندی کارکنان آنرا به میزان 665/ 0 تبیین و بین آنها رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و همچنین سطح توانمندی کارکنان این سازمان بالاتر از حد متوسط می باشد و توانمندی آنها در مولفه موثر بودن با رتبه میانگین 67/2 بیشتر و در مولفه شایستگی با رتبه میانگین32/ 2 کمتر از سایر مولفه های توانمندسازی می باشد.
Organizations make huge investments on information and communications technology (ICT) based on its capabilities in increasing organizational value. One of the values that the organizations can create with these technologies is staff empowerment. We aimed to study the impact of information and communication technologies on empowerment of employees in the commander of mazandaran police force. In this study, a questionnaire was designed by studying previous related literature. Its validity was approved by expert authorities and faculty supervisors and consultants, and the questionnaire was distributed among the participants. Collected data were analyzed using regression analysis (to test the hypotheses), One-sample t-test, and Friedman ANOVA test to determine the ranking of each empowerment dimensions.We found a meaningful and positive relationship between the use of ICT and staff empowerment in the commander of mazandaran police force. Moreover, using ICTs in this organization could define the change of staff empowerment to the extent of 0.665. We also found that the level of staff empowerment in this organization is above the average level, and their empowerment in is higher“effectiveness”(2.67) and lower in “Competence”(2.32)compared with other aspects of empowerment. It is important that organizations and their managers formulate an appropriate program and use the right strategy to take benefit from these facilities in order to empower employees.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان دهنده آن است که بکارگیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات در نیروی انتظامی استان مازندران می تواند تغییرات توانمندی کارکنان آنرا به میزان ٠/٦٦٥ تبیین و بین آنها رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و همچنین سطح توانمندی کارکنان این سازمان بالاتر از حد متوسط می باشد و توانمندی آنها در مؤلفه مؤثر بودن با رتبه میانگین ٢/٦٧ بیشتر و در مؤلفه شایستگی با رتبه میانگین ٢/٣٢ کمتر از سایر مؤلفه های توانمندسازی می باشد کلیدواژه ها اطلاعات، ارتباطات، فناوری، توانمندسازی، نیروی انتظامی مقدمه توانمند سازی اصطلاحی است که در طول چند سال مقبولیت سریع و فزاینده ای یافته است .
مدل مفهومی تحقیق با توجه به ابعاد و مؤلفه های توانمند سازی و کاربرد هرمدل در سازمان های گوناگون و ویژگی ها و اهداف راهبردی نیروی انتظامی در بین سازمان های گوناگون، برای طراحی مدل مفهومی پژوهش تلفیقی از مؤلفه های اسپریتزر(١٩٩٤)، توماس و والسوس(١٩٩٠)، اسپریتزر و دنیسون(٢٠٠٥)، ارجنلی و همکاران(٢٠٠٧) و آمیچای، کاتولین و ساموئل (٢٠٠٨) که می تواند بیشترین کاربرد را در سازمان پلیس داشته باشد، استخراج گردید که در شکل زیر ارائه می شود احساس شایستگی احساس خودسامانی فناوری اطلاعات توانمند سازی احساس مؤثر بودن احساس با معنی بودن شکل ١: مدل مفهومی رابطه بین یادگیری سازمانی و ابعاد چابکی سازمانی فرضیه های تحقیق فرضیه اصلی: بین فناوری اطلاعات و توانمندسازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.