چکیده:
زمینه سرزندگی تحصیلی به معنای توانایی موفقیت آمیز دانش آموزان و دانشجویان در روبه رو شدن با مانع ها و چالش های تحصیلی و غلبه کردن بر آن هاست. هدف این پژوهش تعیین رابطه منابع اقتدار اخلاقی اساتید، جهت گیری اهداف پیشرفت، سبک های تنظیم شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت با سرزندگی تحصیلی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای 386 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های استاندارد شده و برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با کمک نرم افزار SPSS 24 استفاده شد. یافته ها نتایج حاکی از رابطه مثبت و معنادار میان اقتدار اخلاقی اساتید و سرزندگی تحصیلی دانشجو است. همچنین با افزایش نمره هیجانات پیشرفت تحصیلی مثبت، سرزندگی تحصیلی افزایش یافت و با افزایش نمره هیجانات پیشرفت تحصیلی منفی، سرزندگی تحصیلی کاهش یافت. از سویی با افزایش نمره سبک های تنظیم شناختی هیجانی سازگار، سرزندگی تحصیلی افزایش یافت و با افزایش نمره سبک های تنظیم شناختی هیجانی ناسازگار، سرزندگی تحصیلی کاهش یافت و با افزایش نمره جهت گیری هدف تسلطی گرایشی، سرزندگی تحصیلی افزایش یافت. نتیجه گیری بی شک اقتدار اخلاقی اساتید، جهت گیری اهداف پیشرفت، سبک های تنظیم شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت تحصیلی نقشی مهم در شکل گیری سرزندگی تحصیلی ایفا می کنند.
Background: Academic vitality means the successful ability of students to face and overcome academic barriers and challenges. The purpose of this study was to determine the relationship between sources of moral authority of professors, orientation of achievement goals, cognitive emotion regulation styles and emotions of progress with academic vitality in students.
Method: The present study was applied in terms of purpose and correlational in terms of type of research. The statistical population was all undergraduate students of Payam-e-Noor University of West Azerbaijan Province who were selected as a sample using cluster sampling method and 386 classes. Standardized questionnaires were used to collect data and Pearson correlation coefficient and stepwise regression statistical tests were used to analyze the data using SPSS 24 software.
Results: The results indicate a positive and significant relationship between teachers' moral authority and student's academic vitality. Also, with increasing the score of positive academic achievement emotions, academic vitality increased and with increasing the score of negative academic achievement emotions, academic vitality decreased. On the other hand, with increasing the score of adaptive cognitive emotional regulation styles, academic vitality increased and with increasing the score of maladaptive emotional cognitive regulation styles, academic vitality decreased and with increasing the score of the orientation of the tendency to dominate the tendency, academic vitality increased.
Conclusion: Undoubtedly, the moral authority of professors, the orientation of achievement goals, cognitive emotion regulation styles and emotions of academic achievement play an important role in the formation of academic vitality.