چکیده:
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهومآموزی در درس علوم بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان کیار بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری به مدت یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان کیار در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهش شامل 75 نفر از دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه آموزش گروهی کاوشگری، مفهومآموزی و گواه جایگذاری شدند. دادهها بااستفاده از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005، AEQ) جمعآوری و بهروش تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر اصلی گروه برای گروه کاوشگری و آموزش مفهوم آموزی در هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی معنادار گزارش شد (05/0>P)؛ همچنین اثر اصلی سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در متغیرهای هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی در گروه کاوشگری و آموزش مفهومآموزی نیز معنادار گزارش شد. اندازه اثر نیز نشان از تأثیر 88 درصدی و 2/84 درصدی به ترتیب مداخله کاوشگری و آموزش مفهومآموزی بر هیجانهای تحصیلی بود. نتیجهگیری میشود آموزش گروهی کاوشگری و مفهومآموزی بر هیجانهای تحصیلی تأثیرگذار بودند و بین اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهومآموزی بر هیجانهای تحصیلی تفاوتی وجود ندارد.
The comparison of the effectiveness of exploratory group training and conceptual learning in the science lesson on the academic emotions of fifth-grade male students in Kiyar city. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group with a follow-up period of one month. The statistical population of the research was fifth-grade male students of Kiyar City in the academic year 2020-2021. The research sample consisted of 75 students who were selected by purposive sampling method and randomly placed in three group training: exploratory, conceptual, and proof. The data were collected using the academic emotions questionnaire (2005) by Pekaran et al. (AEQ) and analyzed by variance analysis with repeated measurements. The results showed that the main effect of the group was reported for the group of exploration and concept learning in positive and negative academic emotions (P