چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، مطالعه و واکاوی جنبههای تاثیرگذار برعملکرد سازمانی معلمان در سال اول خدمت در شهرستان شیراز بود. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدارس ابتدایی شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 59 مدرسه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس ترکزاده و دهقان هراتی (2016) استفاده شد که پس از بررسی روایی و پایایی آن، توزیع و630 نسخه گردآوری شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بعد غالب عملکرد سازمانی معلمان بعد فردی است. از سوی دیگر اگرچه عامل غالبی در عملکرد سازمانی معلمان یافت نشد اما نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه معلمان، عامل توانایی دارای بیشترین رتبه اولویت و عامل سیاست دارای کمترین رتبه اولویت بود. بهعلاوه عوامل عملکرد سازمانی تنها با ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت و وضعیت استخدامی تفاوت معناداری را نشان دادند؛ این در حالی بود که بین ابعاد عملکرد سازمانی و عوامل آن با سایر ویژگیهای جمعیتشناختی مورد مطالعه تفاوت معناداری یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
١ Organizational Behavior ٢ Robbins & Judge ٣ Whetten & Cameron ٤ Ivanko ٥ Kreitner & Kinicki ٦ Luthans ٧ Mullins ٨ Nelson & Quick ٩ Osborn, Hunt & Jauch 129 متخصصان عملکرد سازماني بر مجموعه اي از باورها يا ساختارهاي دانشي تحت عنوان لنگرهاي مفهومي عملکرد سازماني ١ متکي هستند که شيوه انديشيدن آنها به سازمان و مطالعه آنها را تحت تأثير قرار ميدهد (تاکر٢، ٢٠١٤).
١ Conceptual Anchors of Organizational Behavior ٢ Thakur ٣ Mc Shane & Von Clino ٤ Zald ٥ Furham ٦ Greenberg & Baron ٧ Hoy & Miskel ٨ Cook & Hunsaker ٩ Wagner & Hollenbeck ١٠ Moorhead & Griffin 130 تعاريف مختلف ارائه شده پيرامون دانش عملکرد سازماني به مديريت عملکرد افراد جهت بهبود عملکرد و اثربخشي سازماني به عنوان هدف کلي عملکرد سازماني اشاره داشتند اما بطور خاص تر سه هدف عمده را ميتوان براي اين دانش عملکردي برشمرد که عبارتند از پيش بيني اثربخش ، توليد دانش و افزايش بينش و در نهايت کاربرد دانش توليد شده (ايوانکو، ٢٠١٣).
براي اين منظور، پژوهش پيش رو در پي پاسخ به اين سوال است که بعد و عامل غالب عملکرد سازماني معلمان مدارس ابتدايي نواحي چهارگانه شيراز کدامند و همچنين آيا تفاوت معناداري ميان ابعاد عملکرد سازماني معلمان مدارس ابتدايي نواحي چهارگانه شيراز بر اساس ويژگيهاي جمعيت شناختي وجود دارد؟ ١ Johns & Saks ٢ Johns ٣ Scalza & Alfred ٤ Uchendu, Anijaobi – Idem & Nkana ٥ Ramlall 131 روش شناسي پژوهش حاضر توصيفي – پيمايشي بود.