چکیده:
در محیط پویای امروز نوآوری محصول عامل کلیدی دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است. برخلاف اهمیت بالای نوآوری محصول، مطالعات در این زمینه بهویژه دربارۀ قابلیتهای پویای موثر بر آن بسیار محدود است و در مرحله ابتدایی خود قرار دارد. لذا پژوهش حاضر بر مبنای نظریه قابلیتهای پویا و با اتخاذ رویکرد تحلیل مضمون کاربردی اقدام به شناسایی قابلیتهای سازمانی پویای موثر بر عملکرد نوآوری و ارائه الگوی نظری در این زمینه کرده است. یافتههای حاصل از کدگذاری مضامین 36 مصاحبه نیمهساختاریافته با مدیران شرکتهای ایرانی در حوزه تجهیزات پزشکی که منتج به 600 بخش کدگذاری شده است، نشان دهنده 18 قابلیت پویای موثر بر عملکرد نوآوری محصول است که در سه دسته قابلیتهای آگاهی، قابلیتهای پاسخدهی و قابلیتهای پیکربندی مجدد طبقهبندی شدهاند. لذا یافتههای پژوهش حاضر نهتنها سهمی قابل توجه در توسعه حوزه نظری نوآوری محصول و قابلیتهای پویا دارد بلکه مدیران شرکتهای ایرانی، به ویژه برندهای حوزه تجهیزات پزشکی را قادر می سازد از سهم بازار و سودآوری بیشتر بهرهمند شوند.