چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویتبندی معیارهای مؤثر گردشگری تجربه محور در جاذبههای فرهنگی خلاق است.روش شناسی: پژوهش حاضر در زمرة پژوهشهای آمیخته قرار دارد. جامعة آماری را کارشناسان آگاه به منطقة مورد مطالعه و موضوع پژوهش تشکیل دادهاند. بهمنظور شناسایی معیاری گردشگری تجربهمحور برای جاذبههای فرهنگی خلاق از روش کیفی تحلیل محتوای استقرایی با مصاحبة نیمه ساختاریافته با خبرگان استفاده شد. پسازآن، جهت اولویتبندی و تعیین اهمیت معیارهای شناساییشده از تکنیک تحلیل ساختار بهره گرفته شد. لذا معیارهای شناساییشده در اختیار 20 کارشناس آگاه به منطقة مورد مطالعه و موضوع پژوهش قرار داده شد و در قالب روش دلفی به صورت ماتریسی مورد امتیازدهی قرار گرفت.یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از شناسایی 17 معیار مؤثر گردشگری تجربه محور در جاذبههای فرهنگی خلاق است. بر اساس یافتههای تحقیق، معیارهای پژوهش ازلحاظ میزان اثرگذاری در چهار موقعیت: تعیینکننده، دووجهی، هدف و نتیجه قرار گرفتهاند.نتیجه گیری: در این راستا معیارهای مبلمان و طراحی فیزیکی، دسترسی، انگیزه، انتظارات، مهماننوازی، تصویر و ویژگیهای فردی، تأثیرگذارترین معیارهای گردشگری تجربهمحور در جاذبههای فرهنگی خلاق تهران میباشند. این نتایج را میتوان با راهاندازی سامانة ثبت جاذبههای فرهنگی خلاق عملیاتی کرد. همچنین با اعطای گواهینامههای خلاق به جاذبههای مطرح، آنها را رتبهبندی و زمینه را برای پیشرفت و توسعهشان فراهم کرد.نوآوری و اصالت: پژوهش حاضر به توسعة مفهوم گردشگری تجربه محور و جاذبه های فرهنگی خلاق کمک می کند. همچنین نتایج پژوهش حاضر زمینه را برای توسعة عملیاتی جاذبه های فرهنگی خلاق فراهم میکند.
Context and Purpose: The current research aims to identify and prioritize the effective criteria of experience-based tourism in creative cultural attractions.Design/methodology/approach: The current research is a mixed one. The statistical population was formed by experts knowledgeable about the study area and the research subject. The qualitative inductive content analysis method with semi-structured interviews with experts was used to identify experience-based tourism criteria for creative cultural attractions. After that, to prioritize and determine the importance of the identified criteria, the structural equation modeling technique was implemented. The identified criteria were provided to 20 experts and were scored in the form of a matrix using the Delphi method.Findings: The findings identified 17 effective criteria of experience-based tourism in creative cultural attractions. Based on the research findings, the study's criteria are placed in four positions regarding effectiveness: determinant, relay, goal, and result.Conclusion: In this regard, the criteria of furniture and physical design, access, motivation, expectations, hospitality, image, and individual characteristics are the most influential criteria of experience-based tourism in Tehran's creative cultural attractions. The mentioned results help to develop creative cultural attractions. These results can be operationalized by setting up a registration system for creative cultural attractions. Furthermore, these attractions can be ranked by awarding creative certificates to outstanding ones and providing the ground for their progress and development.Originality/value: The current research helps to develop the concept of experience-based tourism and creative cultural attractions. Additionally, the results provide the basis for the operational development of creative cultural attractions.