چکیده:
Since English didactics has a relatively short history in Norway, exploring its nature, scope, academic identity, definition, status, and raison d'être is an ineluctable necessity. This article sets out to answer a simple yet fundamental question about English didactics: Is English didactics a propaedeutic discipline or a parasitic discipline? We argue that English didactics is warranted to address three interrelated issues if it purports to establish itself as a propaedeutic discipline. First, English didactics needs to demarcate and delimit its disciplinary boundaries with other adjacent disciplines which feed into it. Second, delineating the ontological axioms and epistemological underpinnings as well as the methodological apparatus which distinguish English didactics from other closely related disciplines is warranted. Third, through invoking intellectual capital and scientific findings of other disciplines, English didactics must aim to generate its own novel theoretical and practical knowledge. This article calls for more attention to expounding and theorizing English didactics than currently conceptualized.
با توجه به پیشینه ی نسبتا کوتاه اموزش زبان انگلیسی در نروژ، مطالعه ماهیت، حیطه، هویت دانشگاهی، تعریف، موقعیت وعلت وجودی این رشته ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مقاله حاضر در پی پاسخگویی به پرسشی ساده و در عین حال بنیادین در زمینه اموزش زبان انگلیسی است: ایا رشته اموزش زبان انگلیسی ماهیتا رشته دانشگاهی مستقلی است و یا رشته دانشگاهی وابسته؟ استدلال ما این است که چنانچه اموزش زبان انگلیسی به دنبال تثبیت موقعیت خود به عنوان رشته ای مستقل و زایا است، لازم است به سه موضوع مرتبط بپردازد: اولا، اموزش زبان انگلیسی باید مرزهای دانشی وقلمرو رشته ای خود را از سایر رشته های همجوار تغذیه کننده ان، مشخص نماید. ثانیا، باید اصول هستی شناختی، بنیان های معرفت شناختی وابزارهای روش شناختی مورد استفاده در اموزش زبان انگلیسی که ان را از سایر رشته های مرتبط متمایز میسازد، به روشنی تبیین و تشریح گردند. ثالثا، اموزش زبان انگلیسی باید قادر باشد با تمسک جستن به سرمایه ی فکری و یافته های علمی دیگر رشته ها، دانش جدید نظری و عملی منحصر به خود را تولید نماید. در این مقاله لزوم توجه بیش از پیش به تبیین و نظریه پردازی در زمینه ی اموزش زبان انگلیسی مورد تاکید قرار میگیرد.