چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل ارتباط بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با سایبرکندریا با نقش واسطهای تنظیمشناختی هیجان بر دانشجویان بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. نمونهی مورد مطالعه 337 نفر بودند که به روش در دسترس به صورت فراخوان اینترنتی در سال تحصیلی 1400- 1399 از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انتخاب شده و در این پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیهی یانگ (2007)، پرسشنامهی سایبرکندریا فرگاس (2014) و پرسشنامهی راهبردهای شناختی تنطیم هیجان گرنفسکی و همکاران (2001) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده از آزمون معادلات ساختاری با نرمافزار Amos و spss23 تحلیل شد. نتایج نشان داد، بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با راهبردهای هیجانهای مثبت رابطهس منفی و با راهبردهای هیجانهای منفی رابطهی مثبت وجود دارد. بین راهبردهای هیجانهای مثبت با سایبرکندریا رابطهی منفی و بین راهبردهای هیجانهای منفی با سایبر کندریا رابطهی مثبت وجود دارد. بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با سایبرکندریا رابطهی مستقیم وجود ندارد. بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با سایبرکندریا با نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان رابطهی غیرمستقیم وجود دارد. در آخر نتایج نشان داد که متغیرهای طرحوارههای ناسازگاری اولیه و راهبردهای تنظیمشناختی هیجانهای مثبت و منفی قادر به تبیین4/34 درصد از واریانس بیماری روانی سایبرکندریا هستند.
The aim of this study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas with cyberchondria with the mediating role of emotion regulation in students. The research method is correlational. The study sample was 337 people who were selected by available method as an online call in the academic year 2020-2021. from among the students of the Islamic Azad University of Tabriz. To collect data, Young's (2007) Early Maladaptive Schema Questionnaire, the Cybercondria Questionnaire (Fergus, 2014) and the Cognitive Emotion Regulation Strategies Questionnaire (Grenfsky et al. 2001) were used. The collected data were analyzed using structural equation tests with Amos software and SPSS 23. Results showed that there is a negative relationship between early maladaptive schemas and positive emotion strategies and a positive relationship with negative emotion strategies. There is a negative relationship between positive emotion strategies and cyperchondria and a positive relationship between negative emotion strategies and cyperchondria. There is no direct relationship between early maladaptive schemas and cyperchondria. There is an indirect relationship between early maladaptive schemas with cyberchondria and the mediating role of cognitive emotion regulation. Finally, the results showed that the variables of primary maladaptive schemas and cognitive regulatory strategies of positive and negative emotions are able to explain 34.4% of the variance of Cypkendria mental illness.