چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کتابدرمانی بر مشکلات رفتاری درونیسازیشدهی (اضطراب) و برونسازیشدهی (پرخاشگری) دانشآموزان پسر دورهی دوم ابتدایی است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع روش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دورهی دوم ابتدایی منطقهی بنارویه شهر لارستان در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ ۲۰/۲۰۱۹ بود که ۳۰ نفر از آنها به روش تصادفی ساده (۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار روانسنجی سیاههی رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار (۲۰۰۱) استفاده شد. از افراد دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. سپس افراد گروه آزمایش در جلسات کتابدرمانی گروهی ۱۲ جلسهای یکساعته شرکت نمودند. در این مدت افراد گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را تجربه نکردند. پس از پایان یافتن جلسات از دو گروه پسآزمون به عمل آمد. در مرحلهی پایانی نیز پرسشنامههای پیشآزمون و پسآزمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، از تحلیل کوواریانس یک متغیره (آنکوا) و تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) به کمک نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که کتابدرمانی بر کاهش مشکلات رفتاری درون و برونسازی شده دانشآموزان اثر معناداری دارد، به این صورت که بر کاهش اضطراب و همچنین، کاهش پرخاشگری دانشآموزان اثر معناداری دارد. در نتیجه کتابدرمانی بر کاهش مشکلات رفتاری درونیسازی شده شامل مشکلهای اضطراب/ افسردگی، گوشهگیری/ افسردگی و شکایتهای جسمانی و مشکلات رفتاری برونیسازی شده که شامل رفتارهای قانونشکنی و پرخاشگرانه شد؛ بنابراین کتابدرمانی به کاهش مشکلهای رفتاری و اجتماعی این دانشآموزان نیز میانجامد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of book therapy on internalized (anxiety) and externalized (aggressive) behavioral problems of second grade male students. The research was quasi-experimental with a pre-test-post-test design in terms of applied purpose and method. The statistical population of this study included all male students in the second grade of elementary school in Benaroyeh district of Larestan in the academic year 2021-2022, 30 of whom were selected by simple randomly assigned to either an experimental (N=15) or a control group (N=15). Aachenbach's Child's Behavioral Checklist was used to collect information. To analyze data, univariate analysis of covariance (ANCO) and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) were used using SPSS statistical software. Results of this study showed that book therapy has a significant effect on reducing students’ internal and external behavioral problems so that both anxiety and aggression is reduced.