چکیده:
هدف از این تحقیق، تدوین روش اجرای نظاممند اصل 44 قانون اساسی با عطف به مواد مندرج در قانون مذکور است. با توجه به مواد فصل دوم اصل 44 و تعیین سهم بخشهای مختلف فعالیتهای اقتصادی، در این پژوهش، مدل خصوصیسازی بهصورت مطالعۀ موردی در شرکت راهآهن ج.ا.ا. (اشارهشده در بندهای مادۀ 3 اصل 44) براساس رویکرد استنتاج فازی ارائه شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و براساس ماهیت و روش، توصیفی ـ پیمایشی بود. استادان دانشگاه، و متخصصان، مدیران و خبرگان آشنا به حوزۀ صنعت ریلی و راهآهن جامعۀ آماری تحقیق را تشکیل داد. حجم نمونه براساس روش زنجیرهای یا گلولهبرفی، ده نفر انتخاب شد. دادههای تحقیق با استفاده از رویکرد استنتاج فازی بهکمک نرمافزار متلب (MATLAB) تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد مطلوبترین روش برای خصوصیسازی در راهآهن روش پیمان مدیریت است که میزان مطلوبیت آن برابر با 859/0 بود که در این روش، عامل فرهنگی مؤثرترین مؤلفه و عامل اقتصادی کماثرترین مؤلفه ارزیابی شد. روشهای عرضۀ سهام به عموم (822/0) با اولویت عامل سیاسی و قانونی و روش پیمانسپاری (810/0) با اولویت عامل اطلاعاتی در رتبههای بعدی قرار گرفت. همچنین کمترین مطلوبیت برای روش تجزیۀ واحدهای بزرگتر به واحدهای کوچکتر با مقدار 608/0 بهدست آمد. بنابراین لازم است مدیران صنعت ریلی در روشهای خصوصیسازی، با توجه به اقتضائات حاکم بر این صنعت، از بهترین روش استفاده کنند.
The purpose of this study is to provide a method of systematic implementation of Article 44 of the Constitution and its references. According to the second chapter of Article 44 focusing on the contribution of different sectors of economic activities, in this study, the privatization model in The Railways of The Islamic Republic of Iran organization (referred to in clauses of 3rd principle of Article 44) is presented based on Fuzzy inference system. In terms of purpose, this study is practical, and it is considered as a descriptive survey research. University professors, specialists, managers, and experts familiar with the field of railway industry formed the statistical community of the research. Ten individuals were selected based on chain-referral or Snowball sampling. The research data was analyzed using fuzzy inference system with the help of MATLAB software. The results indicated that the most preferrable method for privatization in the railways is the management contract with a value of 0.859; moreover, in this method, the cultural and economic factors were evaluated as the most and the least effective elements, respectively. Offering shares to the public with the priority of political and legal factor (0.822) and the contracting method with the priority of informative factor (0.810) were put in the next ranks. In addition, the least favorable one was the method of dividing larger units into smaller ones (0.608). Therefore, it is vital that the managers of railway industry use the best method of privatization based on the terms and conditions of this industry.