چکیده:
بیهوشی فرایندی است که طی آن، شخص بر بدن و محیط اطراف خود، آگاهی و مراقبتی ندارد و بسته به درجات آن ممکن است به محرکهای بیرونی نیز واکنشی نداشته باشد. در طول تاریخ تحول علم پزشکی، روشهای بیهوشی نیز گسترش یافته است و هماکنون انواع مختلف بیهوشی برای مقاصد گوناگونی (مانند پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها و کاهش دردها) استفاده میشود. از مباحث مهم فقهی در این زمینه که تاکنون مغفول مانده، بررسی بیهوشی در مواقع غیرضرور به صورت اختیاری است. در این نوشتار با تکیه بر ادلهای چون قواعد فقهی و روایات و اصل و بنای عقلا و تنظیر به موارد مشابه، حکم شرعی بیهوشی اختیاری در موارد مزبور بررسی میگردد و جواز آن – بهویژه اگر منفعت عقلایی بر آن مترتب باشد- نتیجه گرفته میشود. البته فقط در برخی موارد (مانند موارد زیانبار و...)، به جهت عناوین ثانویه، آن را جایز ندانستهایم؛ اما درنهایت حکم اولی آن جواز است.
Anesthesia is a process in which a person is unaware of their body and the surrounding environment, and depending on its degree, may not respond to external stimuli. Throughout the history of medical science, anesthesia methods have also developed and various types of anesthesia are now used for various purposes (such as prevention, diagnosis, and treatment of diseases, and pain reduction). One of the important jurisprudential issues in this regard, which has been neglected so far, is the voluntary use of anesthesia in non-essential situations. In this article, based on evidence such as jurisprudential rules, narrations, rational principles, and analogies to similar cases, the Sharia ruling on voluntary anesthesia in the mentioned cases is examined, and its permission - especially if it leads to intellectual benefits - is concluded. However, only in some cases (such as harmful situations, etc.), we have not considered it permissible due to secondary titles, but ultimately its primary ruling is permissible.