چکیده:
بر اساس نظر مشهور فقهای امامیه، کیفرِ «مکرِه» حبس ابد است؛ اما راجع به ماهیت آن کیفر از حیث حدّ یا تعزیر بودن و حقالناس یا حقاللّٰه بودن اختلافنظر وجود دارد و پذیرش هر یک از این نظریهها، موجد آثار متفاوت فقهی و حقوقی (از حیث مصالحه و یا تبدیل به مجازاتی دیگر و...) است. قانونگذار در ماده 376، نظریه حقالناس را انتخاب و برای نخستین بار حبس ابد را مشروط به وجود شرایط قصاص در اکراهکننده نمود. ابهامات ماده و عدم سابقۀ تقنینی، سبب برداشتهای مختلف از ماده گردیده و چالشهای متعددی را در مقام تفسیر و اجرا ایجاد کرده است؛ برای مثال، در مواردی کیفر معاون از مباشر قتل فراتر میرود و یا معلوم نیست که شروط برابری در قصاص را باید در رابطه بین مقتول و اکراهکننده سنجید یا در رابطه بین مکرِه و مکرَه، و یا با توجه به مشروط بودن حبس ابد به تقاضای ولیّ دم، آیا در حین اجرای حبس ابد در صورت اراده ولیّ دم، مجازات منتفی میگردد و یا همانند سرقت حدی، آن مجازات تبدیل به حقاللّٰه میگردد و انصراف ولیّ دم تأثیری بر انتفاء آن ندارد؟از سوی دیگر نسبت تبصره 6 ماده 19 با ماده 375 در هالهای از ابهام قرار دارد. مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و در پرتو مراجعه به منابع فقهی و حقوقی، در صدد تحلیل چیستی کیفر «مکرِه» برآمده است. نتایج پژوهش نشان داد که منظور از شروط در ماده 376، صرفاً شرایط ثبوتی قصاص (عمدی بودن اکراه، تساوی در دین و عقل و انتفاء ابوت) است و از حیث ماهیت، نظریه تعزیری بودنِ حبس ابد در اکراه در قتل با اصول حاکم بر جرائم و مجازاتها، سیاست جنایی کارآمد و حفظ حقوق اولیای دم، انطباق بیشتری دارد. از این رو میتوان گفت که با تصویب ماده 6 الحاقی 1399، حبس ابد مکرِه، تبدیل به حبس درجه یک شده است. همچنین با توجه به استثنایی بودن حکم ماده 376، مسلمان معتاد به اکراه به قتل کافر، محکوم به حبس ابد نمیشود؛ بلکه طبق ماده 376، مجازات معاونت در قتل در فراز آخر ماده 376 بر او اعمال میگردد. در مجموع، ابهامات و چالشهای فوقالذکر مقتضی آن است که مقنن برای جلوگیری از تضییع حقوق متهمان و حفظ اعتبار آرای قضایی، اقدام به اصلاح ماده 376 نماید.
According to the popular view of Imami jurists, the punishment of “Mokreh” (duressing someone to commit a crime) is life imprisonment. However, there are disagreements regarding the nature of this punishment, whether it is limited or retaliatory, whether it is a right of individuals or a right of God, and accepting any of these theories has different legal and jurisprudential implications (such as reconciliation or transformation into another punishment, etc.). In Article 376, the legislator chose the theory of the right of individuals and conditioned life imprisonment on the presence of retribution conditions for the first time. Ambiguities in the article and its lack of legislative precedent have led to different interpretations and created various challenges in terms of interpretation and implementation. For example, in some cases, the deputy perpetrator of a crime goes beyond the direct perpetrator of the murder, or it is not clear whether equality conditions in retribution should be assessed between the victim and the compelling party or between the direct and indirect compelling parties, or considering the conditional nature of life imprisonment, does the request of the victim’s guardian nullify the punishment during the execution of life imprisonment, or does it, like theft with a specific limit, transform into a right of God, and the withdrawal of the victim’s guardian has no effect on its nullification? On the other hand, the relationship between Clause 6 of Article 19 and Article 375 is in a realm of ambiguity. This article, using a descriptive-analytical method and based on referring to jurisprudential and legal sources, seeks to analyze the nature of the punishment of “Mokreh”. The research results indicate that the conditions referred to in Article 376 are merely the evidentiary conditions for retribution (intentional compelling, equality in religion and intellect, and the absence of coercion), and in terms of nature, the theory of punitive life imprisonment in compelling someone to commit murder is more in line with the principles governing crimes and punishments, effective criminal policy, and the preservation of the rights of the victim’s family. Therefore, it can be said that with the approval of the supplementary Article 6 in 2020, life imprisonment for compelling someone to commit a crime has been transformed into first-degree imprisonment. Additionally, considering the exceptional nature of the provision in Article 376, a Muslim addict who commits murder under compulsion is not sentenced to life imprisonment; instead, according to the last paragraph of Article 376, the punishment of being an accomplice in murder is applied to them. In summary, the aforementioned ambiguities and challenges necessitate legislative amendments to prevent the violation of the rights of the accused and to preserve the credibility of judicial decisions by amending Article 37.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که منظور از شروط در ماده 376، صرفاً شرایط ثبوتی قصاص (عمدی بودن اکراه، تساوی در دین و عقل و انتفاء ابوت) است و از حیث ماهیت، نظریه تعزیری بودنِ حبس ابد در اکراه در قتل با اصول حاکم بر جرائم و مجازاتها، سیاست جنایی کارآمد و حفظ حقوق اولیای دم، انطباق بیشتری دارد.
عدم تأثیرپذیری حبس ابد مکرِه از غیر عمدی بودن قتل نسبت به اکراهشونده در مواردی که شخصی با تهدید یا تطمیع، درخواست انجام جرم از دیگری مینماید، بدون آنکه در عملیات اجرایی شرکت کند، موضوع ذاتاً از مصادیق معاونت در جرم خواهد بود و قاعده نیز این است که عمد و غیر عمد بودن جرم اصلی، بر مجازات معاون تأثیر بگذارد؛ یعنی هر گاه عمل مباشر غیر عمد باشد، معاون به مجازات معاونت در جرم غیر عمدی محکوم میشود.
به طور کلی با توجه به اینکه عمدی نبودن قتل توسط اکراهشونده، ملازمه با استناد قتل به اکراهکننده ندارد، در جایی که قتلِ مستند به اکراهشونده به دلیل فقدان عنصر روانی یا حصول شبهه، شبه عمد شناخته میشود، به نظر میرسد امکان حبس ابد اکراهکننده وجود دارد و معافیت مکرَه از قصاص، موجب عدم اعمال ماده 375 قانون مجازات اسلامی در مورد اکراهکننده نیست؛ نظیر اکراه طفل ممیّز به قتل که با وجود شبه عمد بودن قتل و عدم قصاص مباشر، مجازات اکراهکننده با توجه به تبصرۀ 2 این ماده، حبس ابد است (کلانتری و هادیزاده، 1398: 215).