چکیده:
هدف: سازمان ها برای از عهده برآمدن رقابت و تداوم رشد و حیات همواره ناچار بدنبال کردن کسب مزیت رقابتی هستند. نوآوری و اشاعه فرهنگ نوآوری از مهمترین روش های اصلی کسب آن است. در تحقيق حاضر تلاش شده است اثر مستقيم و آثار غيرمستقيم عوامل موثر بر فرهنگ نوآوری، چیره دستی سازمانی و کسب مزیت رقابتی مدل سازي و تبیین شود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد کمی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. نتایج نشان می دهد که تاثیر مثبت و معناداری بین متغیرهای مکانیزم حمایتی، رهبری، تکنولوژی، ظرفیت جذب بالقوه، تغییر و تحول سازمانی واستراتژی با فرهنگ نوآوری وجود دارد.
ضرورت: یکی از دلایل و ضرورت پژوهش حاضر فشار بر صنایع خلاق به عنوان منبع تولید ثروت در بازار ملی و جهانی در سال هاي اخیر است. همه سازمان ها براي بقا نیازمند اندیشه هاي نو و نظرات بدیع و تازه اند تا به عملکردهای نوآورانه منتهی شود و این امر نیازمند ایجاد و ترویج فرهنگ نوآورانه در سازمان است.
روش شناسی: جامعه آماری پژوهش شامل شرکت های لبنی استان مازندران است. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ای طراحی در میان مدیران این شرکت ها توزیع شد. برای بررسی تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری واریانس محور استفاده شد.
یافتهها و نتیجهگیری: همچنین نتایج حاکی از تاثیر مثبت و معنادار فرهنگ نوآوری بر چیره دستی سازمانی، کسب مزیت رقابتی پایدار و پیاده سازی نوآوری دارد. ظرفیت جذب بالقوه بر چیره دستی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین ظرفیت جذب بالقوه از طریق تکنولوژی و تغییر و تحول سازمانی نیز بر چیره دستی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تغییر و تحول سازمانی هم به طور مستقیم و هم از طریق تکنولوژی بر چیره دستی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
: organizations are always seeking competitive advantage in order to compete and to continue to grow. the innovation and diffusion of innovation culture is one of the most important ways to achieve it. in present research, we have attempted to model and explain the direct effect and indirect effects of factors influencing innovation culture, organizational ambidexterity and gaining competitive advantage.
methodology: the present study is a developmental and, in terms of approach, a mixture of both qualitative and quantitative. the data gathering tool was interviewed by experts and a questionnaire. data analysis is a structural equation modeling technique using spss and smartpls software. the number of collected questionnaires was 140, which was collected from the managers of the dairy industry of mazandaran province by stratified random sampling.
conclusion: the results show that there is a positive and significant effect between the variables of supportive mechanism, leadership, technology, potential absorption capacity, organizational ambidexterity and strategy, on innovation culture. the results also show the positive and significant impact of innovation culture on organizational ambidexterity, gaining sustainable competitive advantage and implementing innovation. the potential absorption potential has a positive and significant effect on organizational ambidexterity, and also potential absorption capacity through technology and organizational change has a positive and significant effect on organizational ambidexterity. the organizational change has a positive and significant effect on organizational ambidexterity both directly and through technology.
خلاصه ماشینی:
با اين وجود، از سويي فرهنگ سازماني يکي از اهرم هاي تئوريک مورد نياز براي درک سازمان هاست و از سوي ديگر شناخت _______________________________________________________________ 1 Jaskyte 2 Tushman & OReilly 3 Wieland 4 Scott & Bruce 5 Ojasalo 6 Jimenez 7 Daniela 8 Walker Pfeffer 9 Balthazard10 ٢٩ فرهنگ سازماني و آثار آن بسيار دشوار است زيرا اساسا فرهنگ سازماني پيچيده تر و آشفته تر از نوع شناسي هاي ارائه شده در بيشتر طرح هاي تحليل فرهنگي موجود هستند (تيلور١، ٢٠١٤: ١٠).
_______________________________________________________________ Taylor1 Blumentritt2 3 Hyland 4 Angel Jassawalla & Sashittal5 6 Uslu Roffeei7 Higgins8 3٠ ٤.
بنابراين فرضيه زير براي صنعت لبني در استان مازندران مطرح شده است : فرضيه ١: مکانيزم حمايتي بر فرهنگ نوآوري تأثير معناداري دارد.
تکنولوژي: _______________________________________________________________ TERZIOVSKI1 2 Wang Chen3 Laforet4 Lau5 Flatten6 Padilha7 8 Hurley Padilha9 Martinz10 3١ اطلاعات تکنولوژي نيز يکي از فاکتورهايي است که در عملکرد مطلوب در نوآوري مورد استفاده قرار گرفته است (پاديل ها و همکار، ٢٠١٦).
بنابراين فرضيه زير براي صنعت لبني در استان مازندران مطرح شده است : فرضيه ٢: تکنولوژي بر فرهنگ نوآوري تأثير معناداري دارد.
بنابراين فرضيات زير با براي صنعت لبني در استان مازندران مطرح شده است : فرضيه ٩: تغيير و تحول سازماني بر فرهنگ نوآوري تأثير معناداري دارد.
در محيط پيچيده و با تغيير پذيري سريع جهاني، کارکنان با دانش و اطلاعات ، اجزاي اصلي منابع انساني سازمان هستند و تصميم گيري به فرايندي با کار تيمي تغيير يافته است _______________________________________________________________ 1 Zhu 2 Deshpande 3 Xie 4 Tey 5 Ahmed 6 Khairuzzaman 33 (ايکسي و همکاران ، ٢٠١٦).