چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای آثار و نتایج فرهنگ انتظار از دیدگاه اسلام در کلام امام علی؟ع؟ و بر مبنای کتاب نهجالبلاغه است. سؤال پژوهش حاضر بر مؤلفههای فرهنگ انتظار از منظر آثار و نتایج از دیدگاه نهجالبلاغه استوار است و در مقام پاسخ، این فرضیه را به محک آزمون میگذارد که مؤلفههای آثار و نتایج فرهنگ انتظار در کلام امام علی؟ع؟ و از دیدگاه نهجالبلاغه بر چهار عنصر معرفتی، ارزشی، رفتاری و احساسی، عاطفی متکی است. در این پژوهش روش گردآوری دادهها مبتنی بر روش اسنادی، روش تجزیه و تحلیل دادهها تحلیل محتوا و ملهم از ادبیات نظری مربوط به فرهنگ انتظار است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلام امام علی؟ع؟ و کتاب نهجالبلاغه است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که درکلام امام علی؟ع؟ و در نهجالبلاغه، مؤلفهها دارای درهم تنیدگی و بههم پیوستگی خاصی است. با این حال در بین شش آثار و نتایج فرهنگ انتظار ذکر شده، بیشترین آثار فرهنگ انتظار مربوط به احساس حضور و نظارت امام عصر؟عج؟(تقوای الهی) است، و جهاد با نفس و رسیدن به ارزشهای اخلاقی(وفاق و همبستگی)؛ ایجاد روحیه مقاومت وپیشرفت(حرکت و پویایی)؛ اطاعت از اوامر الاهی و خودسازی خود و دیگران(جهاد با نفس)؛ امیدبخشی در برابر ظلم و فساد(ظلمستیزی)؛ قرب به حق تعالی و تکامل روحی و معنوی(مقام بندگی)؛ به ترتیب در ردیف بعدی هستند. این امر نشان میدهد که آثار و نتایج فرهنگ انتظار از منظر امام علی؟ع؟ نهجالبلاغه، بیشتر بر امر اجتماعی است تا فردی.
The aim of the present research is to investigate the characteristics and results of the culture of expectation from the perspective of Islam based on the book Nahj-ul-Balagha of Imam Ali (AS). The question of the present research is based on the components of the culture of expectation in terms of works and results from the point of view of Nahj al-Balagha. In this research, the method of data collection is based on the documentary method, the method of data analysis is content analysis and inspired by the theoretical literature related to the culture of expectation. The statistical population of this research includes the Nahj al-Balagha book, and its sample population includes all sermons, letters, and wisdoms, of which 241 sermons, 79 letters, and 480 wisdoms were examined. The findings of the research indicate that in Nahj al-Balagheh, the components are so that it is a bit difficult to give priority to each of them and it has a special intertwining and interconnection. However, among the six works and the results of the culture of expectation mentioned, the most code related to the feeling of the presence and supervision of the Imam of the Asr. Jihad by reaching moral values. Creating the spirit of resistance and progress (movement and dynamism) with a frequency of 2882 (21.05 percent); Obedience to God's orders and self-improvement of oneself and others. (Jihad Banfs) with Faravani 2013 (14.70 percent); Giving hope against oppression and corruption. Proximity to the Most High and spiritual and spiritual perfection.
خلاصه ماشینی:
با این حال در بین شش آثار و نتایج فرهنگ انتظار ذکر شده، بیشترین آثار فرهنگ انتظار مربوط به احساس حضور و نظارت امام عصر؟عج؟(تقوای الهی) است، و جهاد با نفس و رسیدن به ارزشهای اخلاقی(وفاق و همبستگی)؛ ایجاد روحیه مقاومت وپیشرفت(حرکت و پویایی)؛ اطاعت از اوامر الاهی و خودسازی خود و دیگران(جهاد با نفس)؛ امیدبخشی در برابر ظلم و فساد(ظلمستیزی)؛ قرب به حق تعالی و تکامل روحی و معنوی(مقام بندگی)؛ به ترتیب در ردیف بعدی هستند.
و از همه مهمتر در باب آثار و نتایج فرهنگ انتظار در کلام و در کتاب نهجالبلاغه امام علی(ع)کار علمی و پژوهشی مکتوب انجام نگرفته است و این یکی از محسنات این پژوهش است.
از مهمترین آثار و نتایج فرهنگ انتظار در کلام امام علی(ع)را میتوان موارد ذیل دانست: _ قرب به حق تعالی و تکامل روحی و معنوی(مقام بندگی)؛ _ امیدبخشی در برابر ظلم و فساد(ظلمستیزی)؛ _ احساس حضور و نظارت امام عصر؟عج؟(تقوای الهی)؛ _ اطاعت از اوامر الاهی و خودسازی خود و دیگران(جهاد با نفس)؛ _ ایجاد روحیه مقاومت و پیشرفت(حرکت و پویایی)؛ _ جهاد با نفس و رسیدن به ارزشهای اخلاقی(وفاق وهمبستگی).
با این حال در بین شش آثار و نتایج فرهنگ انتظار ذکر شده، بیشترین آن مربوط به احساس حضور و نظارت امام عصر(تقوای الهی) است و جهاد با نفس و رسیدن به ارزشهای اخلاقی(وفاق و همبستگی)؛ ایجاد روحیه مقاومت و پیشرفت(حرکت و پویایی)؛ اطاعت از اوامر الاهی و خودسازی خود و دیگران(جهاد با نفس)؛ امیدبخشی در برابر ظلم و فساد(ظلمستیزی)؛ قرب به حق تعالی و تکامل روحی و معنوی(مقام بندگی)؛ به ترتیب در ردیف بعدی هستند.