چکیده:
مقدمه: هدف اصلی از انجام این پژوهش علّی- مقایسهای، بررسی روند" تحول رشدزبان کودکان 4 تا 6 سالۀ مهدکودکی براساس وضعیت جمعیتشناختی خانوادههای آنها در استان قم" بودهاست. روشپژوهش: 300 کودک دختر و پسر در 5 ردۀ سنی: چهار، چهارونیم، پنج، پنج ونیم و ششساله از مهدکودکهای استان قم، بهروش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و در آزمونها شرکتکردند. ابزارهای مورداستفاده شامل: آزمون رشد زبان"Told-P. 3" (حسنزاده و مینایی، 2002) و آزمون محققساختۀ دموگرافیک بودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آمارتوصیفی، آزمون تکنمونهای کالموگروف- اسمیرنوف و آزمون نمونههای مستقل کروسکال- والیس و آزمون نمونههای مستقل یومان- ویتنی استفادهشد. یافتهها: بهطور کلی، یافتهها، نشاندادند که روند تحول رشدزبان در این کودکان، با افزایش سن، پیشرفتمیکند. متغیرهای جمعیتشناختی خانوادهها، در رشدزبان کودکان تاثیری نداشتهاست. بحث و نتیجهگیری: بحث در مورد نتایج نشاندادند که براساس نظریههای رشدزبانی، رشدزبان کودکان همراه با افزایش سن پیشرفت کردهاست. همچنین عدم تاثیر متغیرهای جمعیتشناختی خانوادهها در رشدزبان کودکان، تاییدی بودهاست، بر اهمیت نظریه یادگیریاجتماعی و تاثیرات عوامل مختلف مانند مهدکودک، همسالان، رسانهها، فرهنگ، مربیان، بازی، موقعیتهای اجتماعی.
Abstract:
Introduction:The main purpose from this causal – comparative research was, assessment of language development of the four to six years old kindergarten children based on the demographic statuos of their families in Qom province.
Research Method: 300 girls & boys in 5 eage s level : 4- 4.5- 5- 5.5 and 6 years old selected of Qom's kindergartens with cluster method, and coprated in tests. Instruments was: Test of language development "Told-P.3" (Hasanzadeh and Minayi, 2002) & Researcher made demografic test. Data was analyzed by using of descriptive statistical methods, Kolmogorov-Smirnov single-sample test and Independent Samples Kruskal-Wallis test and Independent Samples Mann-Whitney U-test, were used.
Results: the findings showed that the development of language in these children progressed with age. Demographic situation of families don't effect in children's language development.
Discussion: The argument in results show that language development of the children progresses with age according to language developmental theories. Moreover the lack of the effect of the families' demographic variables on the language development of the children verifies the importance of the social learning theory. And effects difrent factors eg:kindergarten, peers, media, culture, educators, play, social situations &…