چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی مسئله مهم مدیریت کلاس پرداخته و با روشی توصیفی و مروری» سبکهای مختلف آن را مورد
بررسی قرار داده است. مدیریت کلاس» یک موضوع بسیار مهم در روانشناسی تربیتی است. مطالعه در مورد بیانضباطی
کلاسی از قدمت زیادی در روانشناسی تربیتی برخوردار است. رفتارهای نادرست کلاس را میتوان بهعنوان آن دسته از
رفتارهایی تعریف کرد که شامل قانونشکنی» نقض هنجارها یا انتظارات ضمنی» نامناسببودن در محیطهای کلاس و ناراحتی
در تدریس و یادگیری است. عوامل زیادی در بدرفتاری دانشآموزان در کلاس درس در نظر گرفته میشوند. بیعلاقگی
دانشآموزان» بیانگیزگی» توجهطلبی» محیط کلاس» نگرش معلمان» جامعه و پیشینه خانوادگی دانشآموزان از عواملی هستند
که عمدتا در این امر مژثر هستند. مدیریت کلاس در اصل راهی است که در آن معلم مجموعهای از انتظارات را ایجاد میکند
که دانشآموزان باید به آن پایبند باشند. این شامل مجموعهای از روالهاء پیامدها و قوانینی است که به ایجاد یک محیط پادگیری
کمک میکند که در آن دانشآموزان بتوانند رشد کنند. مدیریت کلاس به طیف وسیعی از مهارتها و تکنیکهایی اطلاق
میشود که معلمان برای منظم نگهداشتن دانشآموزان» منظم» متمرکزء توجه» روی کار و بهرهوری تحصیلی در طول کلاس
استفاده میکنند. انضباط مدرسه به قوانین و راهبردهای اعمال شده در مدرسه برای مدیریت رفتار و شیوههای دانشآموز اشاره
دارد که برای تشویق خود انضباطی استفاده میشود. نظم و انضباط مدرسه به نیازهای دانشآموز در سطح مدرسهء کلاس درس
و فردی از طریق پیشگیری گسترده» مداخله هدفمند و توسعه انضباط شخصی میپردازد. مدیریت مژثر کلاس درس محیطی
منظم را در کلاس ایجاد و حفظ میکند.ء یادگیری معنادار تحصیلی را افزایش میدهد و رشد اجتماعی و عاطفی را تسهیل
میکند. علاوه بر این» رفتارهای منفی را کاهش میدهد و زمان صرف شده برای تحصیل را افزایش میدهد
خلاصه ماشینی:
مديريت کلاس بـه طيـف وسـيعي از مهارت هـا و تکنيک هـايي اطـلاق مي شود که معلمان براي منظم نگه داشتن دانش آموزان ، منظم ، متمرکز، توجه ، روي کـار و بهـره وري تحصـيلي در طـول کـلاس استفاده ميکنند.
کارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان مقدمه در تعليم وتربيت دانش آموزان ، همواره نظم و انضباط آنها موردتوجـه بـوده اسـت و امـروزه هـم بـه عنوان يکـي از مسائل بسيار حاد و مشکل ساز براي دست اندرکاران آموزش وپرورش محسـوب مـي شـود کـه قسـمت زيـادي از وقت ، بودجه و توجه مسئولان مدرسه را به خود اختصاص مي دهد (شانک و سانتياگو١، ٢٠٢٢).
اگرچه از بيانضباطي همواره به عنوان رفتارهايي ياد مي شود که مخل فرايند آموزشي بـوده و مـانع بهره گيـري بهينـه از کـلاس درس مـي شـود، بااين حال هيچ تعريف واحدي براي بيانضباطي وجود ندارد (کورپرشوک ٢، ٢٠١٦) ، اما در عمل بـي انضـباطي شامل رفتارهايي نظير دير به کلاس آمدن ، پريدن از روي نيمکت ها، فعاليت هاي مخـل آموزشـي (صـحبت کردن خارج ازنوبت و بيرون آمدن از صندلي بدون اجازه )، آزار کلامي و يا بياحترامـي نسـبت بـه معلـم ، قلـدري و...
بااين حال هيچ تعريف واحدي براي بيانضباطي وجود ندارد؛ اما در عمل بـي انضـباطي شامل رفتارهايي نظير دير به کلاس آمدن ، پريدن از روي نيمکت ها، فعاليت هاي مخـل آموزشـي (صـحبت کردن خارج ازنوبت و بيرون آمدن از صندلي بدون اجازه )، آزار کلامي و يا بياحترامي نسبت بـه معلـم و ماننـد اين هـا مصداق هاي بي انضباطي هستند.