چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارتقای مهارت حل مسئله در دانشآموزان با بهرهگیری از روشهای فراشناخت پانورا و فیلیپو و مدل لنگر انجام گرفته است. این پژوهش به شیوه اقدام پژوهی انجام شده. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه ششم ابتدایی دبستان نبوت شهر زابل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بوده که در حل مسئله ضعف داشتهاند. ابزارهای مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل چک لیستهای مشاهداتی، مصاحبه و بررسی برگههای آزمون دانشآموزان بودهاند. دادهها از طریق الگوی ترسیم مفاهیم تجزیه و تحلیل شدند. در مجموع یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که برنامه فراشناخت پانورا و فیلیپو و راهکارهای استراتژدیهای طلایی و بازگشت سازنده و بازنمایی حرکتی و ترسیم خلاق و تفکر بلند و مدل لنگر برعملکرد حل مسئله و خودپنداره مثبت دانشآموزان و تقویت اعتماد به نفش و انگیزه آنها نقش به سزایی داشته است.