چکیده:
زمینه: صنعت ساختمان یک نقش انکارناپذیر در تولید فرصتهای سرمایه گذاری و تولید ثروت و ارزش افزوده در اقتصاد دارد. هدف این پژوهش طراحی الگوی شکایت مشتری در صنعت ساختمانی کشور با توجه به اهمیت اخلاق کسب و کار است. روش: این پژوهش کیفی بوده و از لحاظ هدف بنیادین است. همچنین بر حسب روش گردآوری داده ها از نوع تحقیقات میدانی محسوب می شود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر اساتید رشته های معماری، عمران و شهرسازی و همچنین مدیران ارشد شرکت های ساختمانی هستند. در این پژوهش از نمونه گیری نظری استفاده گردید و تعداد حجم نمونه با توجه به اشباع نظری 17 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش مصاحبه ی نیمه ساختاریافته است و از طریق روش تحلیل محتوای داده های کیفی یافته ها جمع آوری و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل محتوا نشانگر نقش 122 کد اولیه بود که در مراحل مختلف تحلیل سی و چهار کد فرعی شناسایی گردید و از طریق آن شش کد اصلی احصا شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش اخلاق کسب کار، اصول پیکره بندی مدیریت پروژه، سیاست ها و خط مشی های کلان دولت، عوامل اقتصادی رقابتی، ارزش ویژه ی برند، هزینه فرصت از دست رفته و طراحی سازه مبتنی بر نیازسنجی به عنوان مقوله های اصلی مدل پژوهش مورد شناسایی قرار گرفتند.
Background: The construction industry has an undeniable role in generating investment opportunities and generating wealth and added value in the economy. The purpose of this research is to design a model of customer complaints in the country's construction industry, considering the importance of business ethics.
Method: This research is qualitative and basic in terms of its purpose. Also, according to the method of data collection, it is considered a type of field research. The statistical population of the present study are the professors of architecture, civil engineering and urban planning, as well as senior managers of construction companies. In this research, theoretical sampling was used and the sample size was 17 people according to theoretical saturation. The data collection tool in this research is a semi-structured interview, and the findings were collected and analyzed through the qualitative data content analysis method.
Results: The results of the content analysis showed the role of 122 primary codes, which identified thirty-four sub-codes in different stages of analysis, and six main codes were counted through them.
Conclusion: Based on the results of business ethics research, principles of project management configuration, macro government policies and policies, competitive economic factors, special brand value, lost opportunity cost and structural design based on needs assessment as categories. The main research model was identified.