چکیده:
یکی از درسهایی که در هر برنامه درسی دورهای ابتدایی وراهنمایی مورد توجه خاص قرار میگیرد و همواره جایگاه مهمی برای آن قائل شده است، درسهای مختلف ریاضی بوده است. طی سالهای اخیر و با توجه به ناکارآمدی برنامهها و سیاستگذاریهای آموزش ریاضی در ایران، مدیران، برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی، دائما در فکر طراحی و اجرای برنامهای جدید، جامع و فراگیر بودهاند تا شاید این مشکل تا حدودی مرتفع شود اما با بررسی روند تغییر برنامهها و کتابهای درسی، مشاهده میشود که تغییرات شتابزده، گاهی باعث ایجاد فراز و فرودها و ناهمگونیهایی در تصمیمگیریهای برنامهای شده است. در حقیقت، اعمال این تغییرات، نه تنها مشکلات برنامههای پیشین را مرتفع نکرد، بلکه میتواند موجب مشکلات پیشبینی نشده دیگری شود. این مهم، میتواند موضوع بررسی موشکافانهتری باشد. در دورههای مختلف، رویکردهای گوناگونی به آموزش شده و اهداف آموزشی مختلفی تدوینشده است و در بیشتر برنامههای درسی، بر اهمیت مباحث ریاضی تاکید میشود. اهدافی که به ضرورت گنجاندن ریاضی در برنامه درسی اشاره دارد، مسئولیت برنامهریزان آموزشی را برای تدوین سرفصلهای متناسب با نیازهای جامعه، سنگینتر میکند. در حوزه یادگیری سند برنامه درسی ملّی (1391)، بر ضرورت پرداختن به این امر و پذیرش مسئولیت آن، تاکید شده است:
ریاضیات و کاربردهای آن بخشی از زندگی روزانه و در جهت حل مشکلات زندگی در حوزههای مختلف به شمار میآید که دارای کاربردهای وسیع در فعالیتهای متفاوت انسانی است. ریاضیات، موجب تربیت افرادی خواهد شد که در برخورد با مسائل بتوانند بهطور منطقی استدلال کنند، قدرت تجزیه و انتزاع داشته باشند و درباره پدیدههای پیرامونی تئوریهای جامع بسازند. وجه مهم ریاضی توانمندسازی انسان برای توصیف دقیق موقعیتهای پیچیده، پیشبینی و کنترل وضعیتهای ممکن مادی طبیعی، اقتصادی، اجتماعی است؛ بنابراین، توانایی بهکارگیری ریاضی در حل مسائل روزمره و انتزاعی، از اهداف اساسی آموزش ریاضی میباشد (نگاشت سوم سند برنامه درسی ملی، 1391؛ ص. 33).
خلاصه ماشینی:
رابطه ي درس رياضي و انتخاب رشته در دوره ي متوسطه موفقيت تحصيلي و شغلي و امکان برخورداري از مزيت هاي اجتماعي در آينده با ميزان برخورداري افراد از دانش کاربردي و متناسب با نياز جامعه رابطه اي مستقيم دارد و در اين بين رياضيات نقشي بيبديل و تأثيرگذار در يادگيري و آموزش ديگر علوم ايفا ميکند.
چيدمان نامناسب ميز و نيمکت هاي کلاس همچنين با بررسي مطالب به دست آمده از طريق مطالعه ي منابع گوناگون ، دريافتم که عدم دقت و توجه بعضي از دانش آموزان هنگام تدريس مفاهيم رياضي، منجر به ناتواني آنان در انجام تکاليف و فعاليت هاي درس مورد نظر شده ، در نهايت موجب بيعلاقه گي آنان نيز ميشود.
بدين طريق که در زنگ هايي، که وقت من آزاد بود، با همکارانم در پايه هاي مختلف هماهنگ ميکردم و به کلاس آن ها ميرفتم و روش تدريس ايشان و فعاليت دانش آموزان را مشاهده نموده و نکاتي که به نظرم ، منجر به ايجاد علاقه مندي دانش آموزان نسبت به درس رياضي ميشد، را يادداشت ميکردم ، مانند: استفاده از روش ايفاي نقش توسط دانش آموزان و ارزشيابي تشخيصي جهت تعيين نقطه ي شروع تدريس .
به نظر شما چگونه ميتوان نگرش منفي دانش آموزان را نسبت به يادگيري درس رياضي از بين برد؟ نمونه اي از پاسخ همکاران به پرسشنامه ، چنين بود: ساخت وسايل کمک آموزشي توسط دانش آموزان ، استفاده از فعاليت ها و تکاليف عملکردي، استفاده از روش بارش فکري در تدريس برخي از مفاهيم رياضي.