چکیده:
هدف: با توجه به اینکه وجود یک حسابرسی با کیفیت همواره از دغدعههای نهادهای ناظر و استانداردگذارن بوده است، هدف از مطالعه حاضر مروری بر پژوهشهای شکاف آموزشی و بررسی رابطه آن با کیفیت حسابرسی است. روش: این پژوهش از نوع کمی و در دسته مطالعات توصیفی قرار میگیرد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه این پژوهش، حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی و اساتید دانشگاه بود و 3۶5 آزمودنی به روش تصادفی و بر مبنای نامعین بودن حجم جامعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و سوالات با کاربست طیف پنج نقطهای لیکرت اندازه گیری شدند. فرضیههای پژوهش با آزمون یومن ویتنی برای دو گروه مستقل و تی تک نمونهای برای دو نوع پاسخ یک گروه نمونه و تحلیل واریانس آزمون شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که شکاف انتظارات، عملکرد، محدودیت و انتظارات-عملکرد در آموزش حسابداری وجود داشته و شکاف انتظارات-عملکرد بر کیفیت حسابرسی رابطه منفی معناداری دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر میتواند به مدرسین و متخصصان حسابداری در راستای پرورش فارغ التحصیلان دارای مهارتهای حسابداری لازم و با توانایی برآورده کردن نیازهای متغیر کمک کند تا بتوانند از فشارهای وارده از جانب سازمانهای دولتی و خصوصی مبنی بر کمبود نیروی انسانی با شایستگی لازم بکاهند و اطلاعات لازم جهت خط مشی استخدام، آموزش و جبران خدمت پرسنل مؤسسات حسابرسی را فراهم میآورد.دانش افزایی: نتایج پژوهش حاضر علاوه بر پوشش خلاء پژوهشهای موجود در این حوزه، راهنمایی برای دانشگاهها در رابطه با ایجاد شایستگیهای لازم دانشجویان جهت آمادگی آنها در حرفه حسابرسی و در نتیجه حفظ و ارتقای کیفیت حسابرسی فراهم مینماید.
Purpose: The purpose of this study is to review the researches on the educational gap and examine its relationship on audit quality, Considering that the existence of a high quality audit has always been one of the concerns of supervisory and standard setters.Method:This research is of a quantitative type and is included in the category of descriptive studies. A questionnaire is used to collect research data. The population of this research was auditors working in audit institutes and university professors, and 365 subjects were randomly selected based on the size of the population. The data collection tool was a questionnaire and the questions were measured using a five-point Likert scale. Research hypotheses were tested with Umann-Whitney test for two independent groups and one-sample t-test for two types of responses of one sample group and analysis of variance.Results:The research indicated that there is a gap of expectations, performance, limitation, and expectations-action in accounting education, and the gap of expectations-performance has a significant relationship with audit quality.Conclusion: The results of this study can help accounting educators in the direction of training graduates with the necessary accounting skills, so that they can overcome the pressures from public and private organizations due to the lack of competent human resources. It is necessary to reduce and provides the necessary information for the policy of recruitment, training and compensation of employees of auditing institutions.Contribution:The results of the current research, in addition to covering the gap in existing research in this field, provide guidance for universities in relation to creating the necessary competencies of students for their preparation in the auditing profession and as a result, maintaining and improving the quality of auditing.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس فرضيه هاي شماره ١ تا ٤ پژوهش به بررسي وجود شکاف هاي آموزش حسابداري به ترتيب شکاف عملکرد، شکاف انتظارات ، شکاف محدوديت ها و شکاف انتظارات -عملکرد از چارچوب شکاف انظارات -عملکرد بوئي و پورتر (٢٠١٠: ٤٧) در محيط حسابرسي و فضاي دانشگاهي ايران پرداخته اند که به شرح زير است : فرضيه اول : عملکرد فارغ التحصيلان رشته حسابداري از منظر حسابرسان و مدرسين تفاوت معني داري با يکديگر دارد (شکاف عملکرد).
فصلنامه علمي دانش حسابداري مالي ، مقاله پژوهشي ، دوره ٩- شماره (٤) ، پياپي ٣٥، زمستان ١٤٠١: ٩٥-١٢١ در نهايت با مطالعه پژوهش هاي انجام شده در حوزه شکاف هاي آموزش حسابداري و کيفيت حسابرسي، ضرورت پرداختن به ابعاد شکاف هاي آموزشي از جمله شکاف انتظارات ، عملکرد، محدوديت ها و انتظارات -عملکرد و تاثير آن بر کيفيت حسابرسي قابل استنتاج است .
جدول ١: آمار پرسشنامه هاي ارسالي افراد نمونه تعداد پرسش نامه تعداد پرسش نامه تعداد پرسش نامه تعداد پرسش نامه نهايي ارسال شده برگشت داده شده مخدوش تاييد شده مدرسين دانشگاه ٤٤٠ ٣٧٧ ١٣ 365 حسابرسان ٤٤٠ ٣٨٠ ١٥ 365 روايي پرسشنامه توسط دو معيار روايي صوري (نسخه ترجمه شده ) و همگرا بررسي شده است ؛ روايي صوري با توجه به نظر ١٠ حسابرس مستقل و استاد دانشگاه که بيش از ١٠ سال فصلنامه علمي دانش حسابداري مالي ، مقاله پژوهشي ، دوره ٩- شماره (٤) ، پياپي ٣٥، زمستان ١٤٠١: ٩٥-١٢١ سابقه کاري داشتند و روايي همگرا با استفاده از معيار ميانگين واريانس مشترک بين هر سازه با شاخص هاي خود آزمون شد.
(in Persian) Ahmed Anis (2017), "AUDITORS AND ACCOUNTING EDUCATORS PERCEPTIONS OF ACCOUNTING EDUCATION GAPS AND AUDIT QUALITY IN EGYPT", Journal of Accounting in Emerging Economies, https://doi.