چکیده:
گفتمان حکمرانی خوب، از چند دهه پیش توسط سازمانها و نهادهای بین المللی و بعضی از اندیشمندان و نظریهپردازان غربی مطرح شده است. با توجه به طرح ابتدایی موضوع این موضوع در غرب و با استناد به نظریات پیشینی اندیشمندانی مانند: سید جواد طباطبایی مبنی بر انحطاط و زوال فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران پسا ابن سینا و سید احمد طباطبایی دال بر تعارض اسناد بین المللی با مفاهیم اسلامی، این نظریه نشر یافته است که با توجه به زوال و تعارض فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران، جهت مطالعه و تحقیق در زمینه حکمرانی خوب به منابع ایرانی و اسلامی با دیده تردید نگریست و به ضرورت با مراجعه به ادبیات منتشره غربی به موضوع پرداخته شود. در این پژوهش با هدف اعتبار سنجی نظریات مذکور با فیش برداری کتابخانهای و بهرهگیری از روش توصیفی و تحلیلی با استناد به آرای موسس فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران پسا اسلام، فارابی و مقام معظم رهبری (مدظله) در جایگاه رهبر انقلاب اسلامی ایران، به دنبال یافتن پاسخی برای سئوال هستیم که آیا با توجه به عناصر و ویژگیهای مطرح شده غربی، از حکمرانی خوب در آرای فارابی و مقام معظم رهبری (مدظله) بحثی شده است؟ با مطالعات انجام شده به این گزاره دست یافتیم که مبانی معرفتی، هستیشناسانه و انسانشناسانه دو ساحتی فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران، نه تنها اعم از نظریات تک ساحتی امروزه غربی بوده، بلکه فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران منحنی زوال را طی نکرده و مغایرتی نیز ندارد و اعم از نظریههای تک ساحتی غربی است.
The discourse of good governance has been raised by international organizations and institutions and some Western thinkers and theorists since several decades ago. According to the initial design of this topic in the West and based on the previous ideas of thinkers such as: Seyyed Javad Tabatabai based on the decline and decay of philosophy and political thought in Iran after Ibn Sina and Seyyed Ahmad Tabatabai indicating the conflict between international documents and Islamic concepts, this theory has been published, Considering the decline and conflict of philosophy and political thought in Iran, in order to study and research in the field of good governance, Iranian and Islamic sources should be looked at with suspicion and the issue should be addressed by referring to the published western literature. In this research, with the aim of validating the mentioned theories by taking library records and using the descriptive and analytical method, referring to the opinions of the founders of philosophy and political thought in post-Islamic Iran, Farabi and the position of Supreme Leader (Madazleh) in the position of the leader of the revolution. Islamic Iran, we are looking for an answer to this question that Considering the western elements and features, has there been a discussion about good governance in the opinion of Farabi and the Supreme Leader? With the conducted studies, we came to the proposition that the two-dimensional epistemological, ontological and anthropological foundations of philosophy and political thought in Iran are not only western, including the one-dimensional theories of today, but philosophy and political thought in Iran have not gone through the decline curve and are contradictory. It doesn't have either, and it's from the western one-dimensional theories.