چکیده:
با ظهور اومانیسم و توسعه آن در غرب، جوامع انسانی هر روز بیش از پیش، از ارزشهای اعتقادی فاصله گرفتند و این امر به تقلیل ساحتهای دین منجر شد. در این میان سید احمدخان هندی، به تقلید از غرب، برای اولینبار در دنیای اسلام، از تقلیل ساحتهای اعتقادی دین سخن گفت. وی بر اساس مشرب معتزلی خود، تنها کلیات اصول اعتقادی توحید، نبوت و معاد را میپذیرد و نسبت به جزئیات این مسائل که در قرآن و سنّت آمده، اعتقادی ندارد. با توجه به این که دیدگاههای سید احمدخان، چالشهایی را در مجامع علمی اسلامی، به ویژه جامعه علمی ایران، برجای گذاشته است، مقاله حاضر در صدد است تا با روش توصیفی-تحلیلی و به دو شیوۀ برون دینی و درون دینی، به بررسی و نقد آنها بپردازد. طبق بررسی انجام شده، دیدگاههای وی، در پنج محور قابل بررسی و نقد است: تمثیلی بودن داستان حضرت آدم (ع) و عناصر آن، مثل فرشتگان و شیطان؛ احتمال خطای پیامبران در امور عادی و دیدگاههای شخصیشان به ویژه در ارتباط با مسائل اجتماعی؛ مبتنی بودن وحی پیامبران بر ادراک عقلی و تجربی؛ عادی بودن معجزه پیامبران؛ ادراکناپذیری بهشت و جهنم.
With the advent and development of Humanism in the West, human societies have increasingly moved away from religious values, and this has led to the reduction of religion domains. In this regard, Sayyid Ahmad Khan Hindi imitated the West and for the first time in the Islamic world suggested the reduction of the doctrinal domains of religion. Relying on his Mu‘tazila roots, he only acknowledges the general principles of monotheism, prophethood, and resurrection, and does not believe in the details of these principles that are provided in the Qur’an and sunna. As Sayyid Ahmad Khan’s views have led to some challenges in the Islamic scientific circles, especially the scientific community of Iran, the article at hand aims to analyze and criticize his views using a descriptive-analytical approach and intra-religious and inter-religious methods. Based on the analyses made, his viewpoints can be examined in five directions: allegorical nature of Adam’s (a) story and its elements such as angels and Devil; susceptibility of prophets to making mistakes in ordinary issues and personal viewpoints, especially in relation to social issues; consideration of intellectual and experiential bases for revelations that were made onto prophets; consideration of prophets’ miracles as normal acts; and consideration of Paradise and Hell as incomprehensible.